Imaginary (2024)

Recensie Imaginary CinemagazineRegie: Jeff Wadlow | 104 minuten | horror | Acteurs: DeWanda Wise, Taegen Burns, Pyper Braun, Betty Buckley, Tom Payne, Veronica Falcón, Samuel Salary, Matthew Sato, Alix Angelis, Wanetah Walmsley, Rhythm Hurd, Shawn Sanz, Lawrence Weber Jr., Noah Martinez, Lilly Sunshine, Cecilia Leal, Eduardo Campirano, Michael Bekemeier, Dane DiLiegro, Ronald Binion, Mark Viniello, Richard Landon, Claire Flewin, Timothy Huizing

Een griezelfilm zonder spanning is hetzelfde als een romcom zonder passie of een pacifistische actiefilm: overbodig. Helaas kun je dat ook zeggen van de bloedeloze horror die ‘Imaginary’ je voorschotelt. Jammer, want deze film leunt voor de verandering eens niet op CGI of andere computertrucage. Er is gebruikgemaakt van animatronics en dat is een applausje waard. Helaas valt er verder weinig te klappen.

In ’Imaginary’ draait het om een samengesteld gezin. Ma is uit beeld, omdat ze geestesziek is. Enter stiefmoeder. Deze bonusmoeder is voor de verandering wel aardig, maar botst gigantisch met de puberdochter van haar partner. De jongste dochter levert andere problemen op als ze een denkbeeldig vriendje krijgt in de vorm van een teddybeer. Dat knuffelbeest zet de boel goed op stelten.

Het benoemen van de cast is helaas niet de moeite waard, want het acteerwerk is erg vlak. Dat ligt niet alleen aan de acteurs, maar ook aan het zouteloze script. Alles wat je net zag gebeuren, wordt een scène erna nog eens netjes nabesproken in zogenaamde dialogen. Pijnlijk saai en een teken van onkunde.

‘Imaginary’ is een broodklus en regisseur Jeff Wadlow is daar in gespecialiseerd. Deze beste man maakt inhoudsloze films die je na afloop al vergeten bent. Spanningsopbouw is bij deze man een aantal jump scares die je van mijlenver ziet aankomen. Op zich geen punt als je je met de personages kunt vereenzelvigen, maar dat is dus niet het geval.

‘Imaginary’ is de zoveelste aanvulling op het immer uitdijende Blumhouse Productions assortiment. Ooit stond deze filmmaatschappij bekend om sterke titels als ‘The Invisible Man’, ‘Us’ en ‘Get Out’. Die prijsnummers worden weggespoeld door een zwik B-films als ‘Imaginary’, ‘Five Nights At Freddy’, ‘Halloween Ends’ en ‘The Craft: Legacy’. De aanwas aan pulp is vele maken groter dan de zeldzame kwaliteitsproducties die dit bedrijf uitspuwt. Jammer.

Frank v.d. Ven

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 7 maart 2024
VOD-release: 22 augustus 2024 (Pathé Thuis)