In a World… (2013)

Regie: Lake Bell | 89 minuten | komedie | Acteurs: Lake Bell, Rob Corddry, Alexandra Holden, Eva Longoria, Ken Marino, Demetri Martin, Fred Melamed, Tig Notaro, Nick Offerman, Michael Watkins, Geena Davis, Stephanie Allynne, Melissa Disney, Olya Milova, Corsica Wilson, Yelena Protsenko, Carly Chaikin, Janicza Bravo, Jason O’Mara, Talulah Riley, Erin Soto, Mara Lane

Op 1 september 2008 overleed Don LaFontaine. Misschien gaat er niet direct een belletje rinkelen bij het lezen van die naam, maar de kans is groot dat je zijn stem wél kent. LaFontaine was een van Amerika’s beroemdste stemacteurs, die tussen 1965 en zijn dood ruim 5.000 filmtrailers en meer dan 350.000 (!) televisiereclames en videogames heeft ingesproken. Vanwege zijn zware stem kreeg hij de bijnamen ‘Thunder Throat’ en ‘Voice of God’. Traditiegetrouw opende hij zijn trailers met de woorden ‘In a world…’. Sinds het overlijden van LaFontaine is de post van stemkoning in Hollywood vacant en daar speelt actrice Lake Bell leuk op in met haar regiedebuut, toepasselijk getiteld ‘In a World…’ (2013).

Bell, die het verhaal ook schreef, speelt zelf de hoofdrol van Carol Solomon, een stemcoach die ervan droomt om in LaFontaines voetsporen te trainen. Echter, ze treft de nodige beren op de weg. Ten eerste is in de wereld van de trailer-voice-overs geen ruimte voor een vrouw (het is nogal een macho wereldje), ten tweede is degene die er momenteel de dienst uitmaakt niemand minder dan haar eigen vader Sam Sotto (Fred Melamed).

En Sam is niet het type dat zomaar ruimte maakt voor een ander, ook niet als dat zijn eigen dochter is. Hij zet Carol bijvoorbeeld zomaar uit huis, om met zijn dertigjarige vriendin Jamie (Alexandra Holden) te gaan samenwonen. Carol trekt noodgedwongen in bij haar zus Dani (Michaela Watkins) en haar man Moe (Rob Corddry). Terwijl ze in de studio werkt met actrices als Eva Longoria om hun stemwerk te verbeteren, wordt in dezelfde studio een grote nieuwe ‘quadrilogy’ aangekondigd. Een prachtig prestigeproject voor de voice-overs, maar de uitverkorene Gustav Warner (Ken Marino) – de enige die Sam Sotto naast zich duldt – met keelpijn verstek geeft, wordt Carol opgetrommeld voor een proefopname. En wonder boven wonder is de studiobaas razend enthousiast over haar werk; hij wil haar voor de klus. Gezien haar niet al te beste relatie met haar vader, verzuimt ze in eerste instantie om dit goede nieuws aan hem te vertellen. Maar in ‘het wereldje’ gaat het nieuws als een lopend vuurtje en Sam en Gustav zijn ziedend op de nieuweling die opdrachten van hen ‘steelt’. Ze zinnen op wraak.

De invalshoek van ‘In a World…’ is origineel en het is moedig van Lake Bell om het seksisme dat binnen de wereld van de voice-overs bestaat – althans in Hollywood – aan de kaak te stellen. Ambities kunnen Lake Bell dan ook niet ontzegd worden. Bovendien slaagt ze heel aardig in haar opzet. Hollywood die Hollywood bekritiseerd; het is al eens eerder gedaan, maar niet altijd even trefzeker. De kritiek die Bell hier levert is mild maar onmiskenbaar, al blijf je de indruk houden dat er meer uit te halen viel. De film wordt gedragen door sterke personages, met de innemende en ietwat chaotische Carol als stralend middelpunt. Ook Fred Melamed als haar ijdele, dominante en egocentrische vader slaat de spijker op zijn kop. De komedie had best wat scherper gekund en het feit dat er maar weinig écht sympathieke personages zijn, halen de gemiddelde score van de film dan weer een beetje naar beneden, maar al met al heeft Lake Bell een behoorlijk onderhoudend debuut afgeleverd.

‘In a World…’ verschijnt woensdag 10 september 2014 op DVD.