In Bloom – Grzeli nateli dgeebi (2013)

Regie: Nana Ekvtimishvili, Simon Groß | 102 minuten | drama | Acteurs: Lika Babluani, Mariam Bokeria, Zurab Gogaladze, Data Zakareishvili, Ana Nijaradze, Maiko Ninua, Tamar Bukhnikashvili, Temiko Chichinadze, Berta Khapava, Sandro Shanshiashvili, Endi Dzidzava, Zaza Salia, Giorgi Aladashvili, Gia Shonia, Marina Janashia

Hoewel ze op het eerste gezicht twee grote tegenpolen lijken, zijn de verlegen Eka en de bloedmooie Natia hartsvriendinnen. Binnen hun familie en omgeving lijkt niemand hen te begrijpen, dus de enige plek waar ze echt steun vinden is bij elkaar. Beide gezinnen zijn een chaos waarin de meisjes weinig waardering lijken te krijgen. Niet van de ouders en niet van de broers of zussen. Dan zijn er ook nog de jongens in de buurt die de meisjes graag lastig vallen. Tot één van de twee een pistool in handen krijgt.

In ‘In Bloom’ krijgen we te maken met de moeilijke situatie in de recente geschiedenis van Georgië. Vooral de patriarchische traditie wordt een centraal thema. De problemen die de twee veertienjarige vriendinnen tegen het lijf lopen zijn vooral hierop geconcentreerd. Er is weinig keuze voor de vrouw, maar toch proberen ze te ontsnappen aan die traditie en hun eigen identiteit op te bouwen. Hoewel het onbewust is, lijken ze elk scène sterker te worden. En het feit dat de meisjes zo jong zijn neemt niet weg dat ze met hun sublieme acteerwerk een sterke indruk kunnen achterlaten.

‘In Bloom’ is een semi-autobiografische film, waarin de Georgische Nana Ekvtimishvili het Georgië van de vroege jaren 90 uit de doeken doet. Op dat moment is het een land vol wraak en geweld; het land waar een pistool als teken van liefde wordt gegeven. Wat vooral centraal staat zijn de twee jonge meisjes die op zoek zijn om hun plek te vinden in een land vol onrust en uiteindelijk op hun eigen manier hun identiteit bevestigd zien. Maar of dit wel hun eigen keuze is blijft de vraag.

Het spannende en ontroerende verhaal op zich is al indrukwekkend genoeg, maar de film wordt nog krachtiger door de prachtige cinematografie. Elk beeld is een kunstwerk op zich en de film heeft vooral door het gebruik van kleur en licht een erg natuurlijke look. En als dit licht ook nog eens schijnt op al die prachtige gezichtjes, is er geen seconde tijd om verveeld te raken.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 19 december 2013