In Good Company (2004)

Regie: Paul Weitz | 109 minuten | drama, komedie | Acteurs: Dennis Quaid, Topher Grace, Scarlett Johansson, Marg Helgenberger, Malcolm MacDowell, David Paymer, Clark Gregg, Philip Baker Hall, Selma Blair, Frankie Faison, Ty Burrell, Kevin Chapman, Amy Aquino, Zena Grey

Met een beetje goede wil zou je de Amerikaanse film ‘In Good Company’ een Corpcom kunnen noemen. Een Corporate Comedy die zich voor een belangrijk deel afspeelt binnen de muren van een modern uitgeversconcern. In dit wereldje, waar een functieverlaging kan leiden tot een zware depressie en op het tegenspreken van de Grote Baas zo ongeveer de doodstraf staat, is niemand ooit zeker van zijn baan. Dat leidt tot gespannen verhoudingen tussen de strak geklede employees. En soms tot grappige situaties.

‘In Good Company’ is meer dan alleen een Corpcom en dat is maar goed ook. De perikelen binnen de uitgeverij hebben van alles te maken met de competitieve Amerikaanse bedrijfscultuur en zullen een gemiddelde Europeaan geen anderhalf uur kunnen boeien. Om dit te compenseren heeft regisseur Paul Weitz (‘American Pie’, ‘About a Boy’) een scheutje drama en romantiek toegevoegd. Dan Foreman worstelt met kleine familieproblemen en de gescheiden Carter Dureya weet nog niet zo goed wat hij met zijn leven wil. Tot hij Dan’s knappe dochter Alex ontmoet en de liefde hem de juiste weg wijst. Maar wat wil Alex eigenlijk van hem? En wat vindt Dan van dit alles?

De antwoorden op deze vragen laten zich makkelijk raden en het is ook al geen verrassing dat tegenpolen Dan en Carter langzaam naar elkaar toe groeien. Hoewel ‘In Good Company’ slim in elkaar steekt moet deze productie het niet hebben van een originele plot of van diepgang. De humor is evenmin vlijmscherp maar past wel bij het milde karakter van de film. Die gematigde toon voorkomt bovendien dat ‘In Good Company’ al te zoetsappig wordt, hoewel de ingrediënten daarvoor in ruime mate aanwezig zijn.

Hoewel het voorgaande niet duidt op een onvergetelijke filmbelevenis zijn er minstens twee redenen om ‘In Good Company’ toch te gaan bekijken. De minst belangrijke daarvan is de lekkere muziek, met zowel nieuwe (The Shins, Damien Rice) als oude helden (David Byrne, Peter Gabriel). Maar veel belangrijker nog is het uitmuntende acteerwerk. Van Scarlett Johansson en Dennis Quaid mag je dat verwachten, maar ook talent Topher Grace doet het hier uitstekend. Speciale vermelding verdient dan nog veteraan Roddy MacDowell, die als zakenman annex halfgod Terry K. een kort maar memorabel optreden neerzet. Het zijn dan ook vooral de acteurs die van ‘In Good Company’ een alleszins aangename kijkervaring maken. Maar een klassieker in de dop is dit beslist niet.

Bioscooprelease: 21 juli 2005