In grazia di Dio (2014)

Regie: Edoardo Winspeare | 127 minuten | drama | Acteurs: Celeste Casciaro, Laura Liccheetta, Anna Boccadamo, Barbara De Matteis, Gustavo Caputo, Angelico Ferrarese, Amerigo Russo, Antonio Carluccio

Afgezien van een enkele zwendelbankier zal niemand hebben genoten van de financiële crisis. Dat geldt nog sterker voor mensen in arme streken, zoals de Zuid-Italiaanse regio Puglia. In de speelfilm ‘In grazia di Dio’ treffen we in die uithoek een familie die door de financiële crisis haar textielbedrijfje dreigt kwijt te raken. Wanneer de mannen van de familie door een domme actie de regio moeten verlaten, worden de vrouwen (grootmoeder, twee zussen, kleindochter) gedwongen te verhuizen naar een olijfgaard op het snikhete platteland.

Hoewel de financiële perikelen als rode draad door het verhaal zijn geweven, gaat ‘In grazia di Dio’ meer over het gevoelsleven van de vrouwen dan over hun geldnood. Grootmoeder is verliefd op een oude aanbidder, zus 1 wil niets meer van mannen weten, zus 2 streeft naar een acteercarrière, kleindochter is een losbol die soms een condoom vergeet. Dat deze types regelmatig met elkaar botsen moge duidelijk zijn. Dat de verstikkende hitte niet echt meewerkt is al even helder.

Gek genoeg leidt dit niet tot een emotionele of zelfs maar gevoelige film. Het emotionele instrumentarium is beperkt tot schreeuwen en knuffelen. Bovendien wordt de zogenaamde ellende nooit zichtbaar. Terwijl de personages steen en been klagen over de armoe en het zware bestaan, lijken de beelden rechtstreeks afkomstig uit een toeristische promo. Lunch onder de olijfboom, pootje baden in zee, beetje tuinieren, beetje groenten verkopen in het dorp: alles oogt even folkloristisch en aantrekkelijk. Zelfs de ruzies lijken op een stukje folklore voor de toerist, compleet met welluidend gevloek en bijpassende handgebaartjes.

Het maakt deze film lastig te beoordelen. Het mist eigenlijk alles wat je van een dergelijk werk verlangt: spanning, drama, humor, plot, voelbare armoe, uitgediepte karakters en ongemakkelijke ruzies. Maar wie een paar uur wil doorbrengen onder de Zuid-Italiaanse zon, luierend onder een olijfboom en in het gezelschap van een stel vriendelijke – zij het kleurloze – personages, zit hier goed. Er zal dus vast een doelgroep zijn voor ‘In grazia di Dio’ (de oudere filmliefhebber wellicht), maar of het grote publiek hier iets mee kan…

Bioscooprelease: 2 juli 2015
DVD-release: 22 oktober 2015
VOD-release: 8 oktober 2018