In Her Skin (2009)

Regie: Simone North | 108 minuten | drama, thriller | Acteurs: Guy Pierce, Sam Neill, Miranda Otto, Ruth Bradley, Justine Clarke, Rebecca Gibney, Kate Bell, Dena Kaplan, Khan Chittenden, Steven Vidler, Jeremy Sims, Veronica Neave, Jack Finsterer, Diane Craig, Tim Boyle, Andrew Blain, Maya Aleksandra, Eugene Gilfedder, Kelley Abbey, Paul Denny, Rowan Chapman, Melissa Andersen, Jerome Velinsky, Tori Forrest, Mia Storey, Sally Christie, Stacey Erbacher, Paul Geoghegan

Eind jaren negentig hield een opmerkelijke moordzaak Australië in zijn greep. De verdwijning van en moord op de vijftienjarige Rachel Barber werd breed uitgemeten in de media. Voor Barber leek alles mee te zitten: ze was mooi, getalenteerd en had veel vrienden. De veelbelovende danseres had een relatie met Emmanuel ‘Manny’ Carella, die zou uitgeroeien tot een populair tieneridool in Australië. Bovendien kwam ze uit een warm nest en had ze een goede band met haar ouders en zusjes. Hoe anders verging het haar vijf jaar oudere voormalige buurmeisje Caroline Reid Robertson, die met alles en iedereen problemen had. Met haar ouders, die scheidden toen ze zestien was, maar vooral met zichzelf. De manisch depressieve Caroline liep over van de zelfhaat en keek jaloers naar Rachel, die het zo goed voor elkaar had. Ze raakte door haar voormalige buurmeisje geobsedeerd en besloot haar eigen frustraties op het meisje te botvieren…

Simone North, een Australische die jarenlange ervaring heeft als producente van series als ‘The Flying Doctors’, verfilmde het tragische verhaal rond Rachel en Caroline onder de titel ‘In Her Skin’ (2009). Naast de regie (haar debuut) nam ze ook het scenario voor haar rekening. Ze volgde daarbij zoveel mogelijk de feiten en deed dit naar eigen zeggen zo waarheidsgetrouw dat ze haar film durft te openen met de boodschap ‘This is a true story’, in tegenstelling tot het meer gebruikelijke ‘Based on a true story’. North kiest voor een opvallende opbouw van haar film. Ze beschrijft het verhaal vanuit drie verschillende invalshoeken: die van de ouders van Rachel (Guy Pierce en Miranda Otto), vanuit Caroline (Ruth Bradley) en vanuit het slachtoffer zelf (Kate Bell). Vooral het perspectief van Caroline heeft een meerwaarde, omdat je als kijker inzicht krijgt in haar complexe persoonlijkheid en haar innerlijke demonen. Het moment waarop ze tegenover haar vader (een plichtmatige Sam Neill) in een tirade van zelfhaat uitbarst, is hartverscheurend. De rol is een ware tour de force van de jonge Ierse actrice Ruth Bradley. Wat een moed en wat een lef heeft zij!

Wat jammer is, is dat halverwege de film, als alle drie de perspectieven de revue zijn gepasseerd, de angel een beetje uit het verhaal is. Na de gruwelijke moordpartij, die heel kil en confronterend in beeld word gebracht, wordt nog een half uur voortgemodderd. We zien rechercheurs die de Barbers aanvankelijk niet willen helpen omdat ze vermoeden dat Rachel alleen maar van huis is weggelopen. Uiteindelijk wordt toch een zoektocht op touw gezet en zien we hoe Caroline zich in allerlei bochten wringt om de politie te ontlopen. De spanning is eruit en de film gaat een beetje als een nachtkaars uit. North had de spanning in haar film veel beter kunnen verdelen. Door wat meer de tijd te nemen had ze bovendien haar karakters verder uit kunnen diepen, want op Caroline na blijven de personages schimmen, lege omhulsels. North durft een poëtische cameravoering toe te passen, wat veelal goed uitpakt. Soms slaat ze echter door in haar arty aanpak, bijvoorbeeld in de zweverige stemmen die bepaalde beelden vergezellen. Voor een debuterend regisseur pakt North het echter heel behoorlijk aan. Als scenarioschrijfster kan ze echter nog wel wat oefening gebruiken.

‘In Her Skin’ vertelt een indringend, waargebeurd verhaal dat zijn publiek met enkele schokkende scènes behoorlijk van zijn stuk weet te brengen. Het acteerwerk van de gehele cast is prima, maar de jonge Ruth Bradley steelt de show als de getroebleerde, onberekenbare Caroline. Sympathie is het nog net niet wat je voor haar hebt, maar begrip toch zeker wel. Het is jammer dat North in haar scenario enkele onbegrijpelijke keuzes heeft gemaakt, waardoor de spanningsboog van haar film korter duurt dan je zou willen en de film ’n beetje dood bloedt. Desondanks is ‘In Her Skin’ een heel aardig debuut, dat in Caroline Reid Robertson een intrigerend centraal personage heeft dat langer in je gedachten blijft dan je lief is.