In the Land of Blood and Honey (2011)

Regie: Angelina Jolie | 127 minuten | drama, oorlog, romantiek | Acteurs: Rade Serbedzija, Zana Marjanovic, Nikola Djuricko, Goran Kostic, Branko Djuric, Goran Jevtic, Fedja Stukan, Dolya Gavanski, Jelena Jovanova, Jasna Beri, Milos Timotijevic, Irena Mulamuhic, Boris Ler, Vanessa Glodjo, Alma Terzic, Levente Törköly, Dado Jehan, Ermin Sijamija, Aleksandar Djurica, Margaréta Szabó, Edis Zilic, Nusmir Muharemovic, Yehan Jehan

Voor het verhaal van ‘In the Land of Blood and Honey’ gaan we terug naar het voormalig Joegoslavië van de jaren negentig. Een zwarte periode in de recente geschiedenis, waar velen niet graag meer aan herinnerd worden. Het is niet de meest voor de hand liggende keuze voor een eerste film als regisseur. Toch is ‘In the Land of Blood and Honey’ het debuut van Angelina Jolie als regisseur en scriptschrijfster. Jolie hoopt met haar film mensen nogmaals te herinneren aan het enorme geweld dat tijdens de burgeroorlog in deze regio plaatshad. Omdat deze oorlog politiek gezien nog steeds enorm gevoelig ligt, is het dan ook sowieso een gedurfde en lovenswaardige keuze om met dit onderwerp te debuteren.

Wanneer in de mooie openingsscène met een grote explosie de dansclub waar de twee hoofdrolspelers, de Servische Danijel (Goran Kostic) en de moslimvrouw Ajla (Zana Marjanovic), aan het daten zijn wordt opgeblazen is de oorlog in Joegoslavië officieel begonnen. Vervolgens maakt de film een sprong van een aantal maanden en komen we Ajla weer tegen, ditmaal samen met haar zus Lejla (Vanesa Glodjo).  De oorlog is nu een tijdje gaande en de Servische legers beginnen terrein te winnen. Als ze de flat van Ajla en Lejla binnenstormen maak je meteen kennis met het brute geweld dat plaatsvond tijdens deze oorlog. Zonder pardon worden de mannen van de vrouwen en kinderen gescheiden en hoewel je het als kijker niet te zien krijgt, is het lot van de mannen duidelijk door de geweerschoten die klinken. Deze scène en de verkrachtingsscène die vrijwel hierna komt maken het beeld van de Servische mannen helder, ze gedragen zich als beesten en ‘In the Land of Blood and Honey’ schuwt niet om dit pijnlijk hard te tonen.

Het is met name in het eerste deel van de film dat de brute scènes in rap tempo voorbij komen. Los van de eerder genoemde verkrachtingen (die overigens wel wat te vaak in beeld worden gebracht), worden er willekeurig mensen neergeschoten en ook baby’s worden niet gespaard. Hoewel je niet vrolijk wordt van al dit geweld, is het eerste gedeelte wel met afstand het beste van de film. Want daar waar de tragiek van de oorlog goed in beeld wordt gebracht, stelt het verdere verhaal maar weinig voor. Wanneer Ajla met nog een groot aantal andere vrouwen wordt afgevoerd naar een soort werkplaats om de militairen te verzorgen komt ze hier al snel weer Danijel tegen. Danijel, zoon van de militaire leider Nebojsa Vukojevich (Rade Serbedzija), zit ook bij het leger en ontfermt zich over Ajla om haar te beschermen tegen het geweld van de militairen.

De romance die vervolgens tussen de twee opbloeit, of eigenlijk het gebrek hieraan, is een groot minpunt van de film. Met name het gedrag van Danijel lijkt per scène te veranderen. Het ene moment bindt hij Ajla aan bed vast uit woede, vervolgens biedt hij zijn excuses aan, om haar een scène later bruut te verkrachten en vervolgens stort hij in tranen weer naast haar neer. Al deze emotionele toestanden van Danijel lijken redelijk willekeurig plaats te vinden en als kijker heb je eigenlijk geen idee meer wat je van hem moet denken. En hoewel een romance (in een film) niet altijd heel mooi en passioneel hoeft te zijn, voelt het geheel hier toch vreemd aan en zul je jezelf nooit echt verbonden met een van de twee karakters voelen.

Daar waar het eerste deel van ‘In the Land of Blood and Honey’ zoals gezegd wel de moeite waard is, kan ditzelfde helaas niet over het tweede deel gezegd worden. De film duurt minstens een half uur te lang en daarnaast gebeurt er maar heel weinig. Verder kun je ook je vraagtekens plaatsen bij de manier waarop er soms tussen de scènes gewisseld wordt. Zo wordt een spannende ontsnappingspoging van Ajla onderbroken door wat vreemde shots van Danijel als scherpschutter waardoor je uit de actie gehaald wordt. Met ‘In the Land of Blood and Honey’ levert Angelina Jolie dan ook een wisselvallige debuutfilm af. Het onderwerp is goed gekozen en de film heeft zeker zijn momenten, maar door het langdradige tweede deel ben je als de film afgelopen is eigenlijk alweer vergeten dat er ook een aantal goede stukken in zaten.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 16 februari 2012
DVD- en blu-ray-release: 18 juli 2012