In the Land of Saints & Sinners (2023)

Recensie In the Land of Saints & Sinners CinemagazineRegie: Robert Lorenz | 106 minuten | misdaad, thriller | Acteurs: Kerry Condon, Desmond Eastwood, Conor MacNeill, Seamus O’Hara, Bernadette Carty, Liam Neeson, Ciarán Hinds, Manus Brennan, Niamh Cusack, Michelle Gleeson, Tim Landers, Mark O’Regan, Jack Gleeson, Colm Meaney, Anne Brogan, Conor Hamill, Sarah Greene, Valentine Olukoga, Laura Hughes, Joe Gallagher

Liam Neeson oogstte veel lof voor zijn rol als Oskar Schindler in ‘Schindler´s List.’ Bij een groot publiek is hij vooral bekend van ‘Taken’, en sinds die film uit 2008 lijkt het alsof de Noord-Ierse acteur enkel nog zulke rollen speelt. De actiefilms met hem in de hoofdrol schieten als paddenstoelen uit de grond. ‘In the Land of Saints & Sinners’ lijkt op voorhand wederom een dertien-in-een-dozijn-film.

In de openingsscène zien we hoe een select groepje van de IRA in de jaren 70 een bom op straat plaatst. Als hierbij onbedoeld kinderen om het leven komen, moeten de daders onderduiken. Ze vestigen zich in een Iers kustdorp, zo eentje waar werkelijk iedereen elkaar kent. In dat dorp woont Finbar, een charmante weduwnaar die de schijn ophoudt boekhandelaar te zijn, terwijl hij in feite huurmoordenaar is. Wanneer hij eindelijk tot rede komt en het genoeg vindt geweest, komt een van de onderduikers op zijn pad. Hiermee maakt hij al gauw korte metten waarmee hij een vuur aanwakkert dat het hele dorp op stelten zet.
‘In the Land of Saints & Sinners’ voelt als het brutere broertje van ‘The Banshees of Inisherin’. Nu komt deze film niet eens in de buurt van het meesterwerk van Martin McDonagh, maar de gelijkenissen zijn zeker aanwezig. Het speelt zich af in een desolaat kustdorp, er is sprake van een conflict dat uiteindelijk het hele dorp bezighoudt en de getalenteerde Kerry Condon zit erin. Zij is de grote scènesteelster in deze actiesage en tilt de sequenties waar zij deel van uitmaakt eigenhandig naar een hoger niveau. Liam Neeson en Ciarán Hinds zijn twee routiniers die samen een aardige chemie op het scherm brengen.

Aan het acteerwerk schort het dus zeker niet. Waar het ook niet aan ontbeert zijn de prachtig geschoten beelden van het beeldschone Ierse landschap. Dit is werkelijk adembenemend en om door een ringetje te halen. Dit heeft regisseur Robert Lorenz ook gevonden, want al deze vergezichten worden zeer frequent in beeld gebracht. De melodieuze en volks aanvoelende muziek van componisten Diego, Nora en Lionel Baldenweg voegt daar een feeërieke sfeer aan toe.
Het grote struikelblok van ‘In the Land of Saints & Sinners’ zit in de dun gezaaide plot. Já, er zitten een aantal spannende stukjes in, maar néé, het kan nergens echt beklijven. Neesons karakter Finbar wordt uitgewerkt als een gepijnigde, belezen weduwnaar die alles beter weet en elk ander personage levenslessen wilt meegeven. Al die mensen lopen met hem weg, hoewel hij als puntje bij paaltje komt gewoon een brute moordenaar is. De spanning die wordt opgebouwd tussen hem en de leden van de IRA is an sich vrij aardig, maar in de grote climax gaat deze opbouw als een nachtkaars uit. Aan het eind van de rit heb je een film gezien die je vast binnen de kortste keren weer vergeten bent.

Dertien in een dozijn is ‘In the Land of Saints & Sinners’ zeker niet. De film heeft een eigen identiteit en kan je met momenten in het verhaal zuigen. Het positieve zit ‘m vooral in de prachtige, weidse omgeving die veelvuldig te zien is. Je hebt van die films waarin de omgeving als een personage voelt, en dat is hier zeker aan de hand. Toch is het totaalplaatje net iets te ongeloofwaardig om echt boven zichzelf uit te stijgen en écht groots te zijn.

Sjoerd Crins

Waardering: 3

Bioscooprelease: 28 december 2023
VOD-release: 4 juli 2024 (Netflix)