In the Palace (2018)

Recensie In the Palace CinemagazineRegie: Nelson Polfliet | 22 minuten | drama | Acteurs: Willeke van Ammelrooy, Goele Derick, Anouk Fortunier, Tomas Pevenage, Lotte Diependaele, Nona Buhrs, Soufiane Chilah, Elke Sharii Vanderbroeck, Mo Franken, Victor Vanhove, Annie Beynaerts

Het is lang niet iedere afstuderende filmmaker gegund: een grote naam weten te strikken voor je afstudeerfilm. Nelson Polfliet lukte dit wel, maar de beginnende Vlaamse regisseur kreeg het wel even benauwd toen hij de financiering niet rond kreeg. Dankzij een crowdfundingactie ging zijn project door en de hoofdrol in het door hem geschreven ‘In the Palace’ werd zodoende vertolkt door niemand minder dan Willeke van Ammelrooy.

Willeke speelt de rol van de bejaarde Elvira, een weduwe die ooit carrière maakte als cabaretdanseres. Door het verlies van haar man Jean en de tanende interesse van het publiek in haar variététheater is ze in een isolement terecht gekomen. Waanideeën zijn aan de orde van de dag. In haar hoofd is ze nog de aantrekkelijke danseres, die wulps naar het publiek lacht, maar ondertussen alleen oog heeft voor de aantrekkelijke trompettist, haar Jean. Ze zou niets liever willen dan hem nog een keer te zien, maar in plaats van de God tot wie ze haar smeekbede richt, onderschept de Duivel haar wens. Omdat de Duivel toch niet veel te doen heeft – het Katholicisme is immers ook een aflopende zaak, besluit hij haar, met twee bevallige assistenten aan zijn zij, een bezoekje te brengen.

‘In the Palace’ ziet er verzorgd uit. Polfliet toont een uitstekend gevoel voor compositie en detail. De cast is wat theatraal, wat wel bij het verhaal past. Willeke van Ammelrooy is mooi in kleine gebaren en blikken; niet voor niets ontving zij de prijs voor beste acteerprestatie in een kortfilm op het International Kortfilmfestival. Het verhaal heeft licht absurde trekjes, maar de exacte bedoelingen van het verhaal worden pas duidelijk met wat achtergrondinformatie. De film is te subtiel en lang niet iedereen zal de intenties bevatten. Dat is jammer, want de gevoelens van eenzaamheid en verlatenheid die de film uitdraagt zijn universeel. ‘In the Palace’ maakt daardoor veel minder indruk dan zou moeten.

DVD- en blu-ray-release: 9 oktober 2019 (Selected Shorts #26: De beste Vlaamse kortfilms)