Incredibles 2 (2018)

Recensie Incredibles 2 CinemagazineRegie: Brad Bird | 125 minuten | animatie, actie, familie | Originele stemmencast: Craig T. Nelson, Holly Hunter, Sarah Vowell, Huck Milner, Catherine Keener, Eli Fucile, Bob Odenkirk, Samuel L. Jackson, Michael Bird, Sophia Bush, Brad Bird, Phil LaMarr, Isabella Rossellini, Adam Gates, Jonathan Banks, John Ratzenberger, Bill Wise, Nicholas Bird, Paul Eiding, Barry Bostwick | Nederlandse stemmencast: Paul Haenen, Anne-Marie Jung, Bo Beljaars, Tommie Christiaan, Isa Hoes, Kai Merckx

Hollywood kan er geen genoeg van krijgen: superhelden. De ene Marvel Comics-verfilming na de andere verschijnt in de bioscopen. Animatiestudio Pixar was met ‘The Incredibles’ (2004) de hausse aan Marvel-geweld – die in 2008 op gang kwam met de eerste ‘Iron Man’-film – ver vooruit. Maar voor schrijver en regisseur Brad Bird was het een hels karwei om het juiste verhaal te vinden voor een eventuele sequel. Al bij de release van ‘Ratatouille’ (2007) kondigde hij aan open te staan voor een vervolg op ‘The Incredibles’, maar alleen als hij met iets op de proppen zou kunnen komen dat beter was dan het origineel. “Ik hou van die personages, en van die wereld. Ik pieker me suf. Ik heb heel veel elementen die perfect zouden passen in een tweede ‘Incredibles’-film, en als ik ze allemaal in elkaar kan laten passen, dan wil ik ervoor gaan”, zei Bird in een interview in 2013. Om op te vallen tussen de eindeloze stroom aan superheldenfilms, besloot hij zich te blijven focussen op de familiedynamiek tussen Bob en Helen Parr en hun kinderen Violet, Dash en baby Jack-Jack: wat als we de rollen eens omdraaien, dacht hij. Moeder als kostwinner, vader blijft thuis met de kinderen. En als klap op de vuurpijl zijn het de kinderen die de ouders uit een penibele situatie moeten redden!

‘Incredibles 2’ (2018) gaat verder op het moment dat het eerste deel eindigde. De familie Parr – Bob (Craig T. Nelson), Helen (Holly Hunter), Violet (Sarah Vowell), Dash (Huck Milner) en Jack-Jack (Eli Fucile) – opereert nog steeds undercover als het superheldengezin ‘The Incredibles’. Maar als het ze niet lukt om te voorkomen dat de slechterik The Underminer (John Ratzenberger) de Metroville Bank berooft, komen ze onder vuur te staan: de hele stad ligt aan puin, maar de criminelen worden niet gevangen. En dus trekt de overheid de stekker uit het speciale ‘Super Relocation’-programma en superhelden over de hele wereld worden gedwongen hun pakken en maskers definitief aan de wilgen te hangen. Niet lang daarna worden Bob, Helen en hun goede vriend Lucius Best oftewel Frozone (Samuel L. Jackson) uitgenodigd door de steenrijke Winston Deavor (Bob Odenkirk), een zelfverklaard superheldenfan en telecommunicatietycoon. Hij wil, met de hulp van zijn geniale whizzkid zus Evelyn (Catherine Keener), een publiciteitsstunt opzetten om de superhelden weer in ere te herstellen en ervoor te zorgen dat het publiek weer achter de superhelden gaat staan.

Helen wordt uitverkoren om, onder haar geheime alter ego Elastigirl, bij wijze van mediastunt de misdaad te bestrijden. Dat heeft logischerwijs tot gevolg dat Bob thuis moet blijven bij de kinderen. En dat blijkt geen sinecure. Violet is stevig aan het puberen en probeert een afspraakje te regelen met een jongen van school. Dash worstelt met zijn wiskundehuiswerk en het feit dat hij nog niet oud genoeg is om in zijn eentje de misdaad te bestrijden. En dan is er nog de kleine Jack-Jack, die over meer superkrachten blijkt te beschikken dan alle andere Incredibles bij elkaar. Bob heeft de grootste moeite om de baby onder controle te houden. Ondertussen krijgt Helen het aan de stok met de Screenslaver, een mysterieuze superschurk die beeldschermen kaapt en mensen en superhelden hersenspoelt door ze hypnotiseren.

In veertien jaar tijd – de tijd tussen de release van ‘The Incredibles’ en zijn vervolg – kan veel gebeuren. Door gewoon verder te gaan waar de eerste film eindigde, omzeilt Brad Bird heel wat valkuilen. Hij hoeft zijn personage niet noodgedwongen ouder te maken bijvoorbeeld. Ook kan hij de gigantische ontwikkeling die in de tussentijd is geweest in het superheldengenre, simpelweg negeren. Aan de andere kant is ‘The Incredibles 2’ juist heel erg met zijn tijd meegegaan. Het feit dat Elastigirl tot kostwinner wordt gebombardeerd, past bijvoorbeeld perfect in het kader van de gender equality die momenteel zo’n hot item is in Hollywood. En het gevaar van te veel naar beeldschermen staren wordt hier op interessante wijze uitgebuit. Maar bovenal is ‘The Incredibles 2’, net als zijn voorganger, een dynamische animatiefilm waarin superheldenmagie en het voorspelbare leven van een – verder – doorsnee gezin op geniale wijze ineen worden gevlochten. De familiescènes zijn enorm herkenbaar: pa en ma die tijdens het tandenpoetsen hun zorgen aan elkaar kenbaar maken, de puberdochter die van de ene stemming in de andere schiet en de pure wanhoop die van vaders gezicht af te lezen is als hij worstelt met hoe hij met z’n kinderen moet omgaan.

‘The Incredibles 2’ trakteert ons op een aantal strakke en energieke actiescènes, met als enerverend hoogtepunt een losgeslagen supersonische metro die door Elastigirl moet zien worden tegengehouden. Maar hoe indrukwekkend die scènes ook zijn, het zijn juist de familietaferelen die het meest tot de verbeelding spreken. Díe scènes ademen de emotie waar (de beste) animatiefilms van Pixar zich onderscheiden van de rest. Dat geldt ook voor de geweldige jazzy score van Michael Giacchino. De animaties zijn zoals gebruikelijk top notch, met het nostalgisch aandoende productiedesign (inclusief bijpassend Disney-logo) als stijlvol hoogtepunt. Natuurlijk zijn er ook (kleine) kanttekeningen te noemen. Zo zien geoefende filmkijkers al van mijlenver aankomen wie de mysterieuze schurk is die schuilgaat onder het pseudoniem Screenslaver, en heeft deze persoon maar matig uitgewerkte motieven. Maar in het algemeen kunnen we zeggen dat ‘The Incredibles 2’ op succesvolle en bevredigende wijze voortborduurt op de succesformule die ze in 2004 lanceerde.

Patricia Smagge

Waardering: 4

Bioscooprelease: 27 juni 2018
DVD- en blu-ray-release: 9 november 2018