Independence Day (1996)

Regie: Roland Emmerich | 145 minuten | actie, science fiction, thriller | Acteurs: Bill Pullman, Jeff Goldblum, Will Smith, Mary McDonnell, Judd Hirsch, Margaret Colin, Vivica A. Fox, Randy Quaid, Robert Loggia, James Rebhorn, Harvey Fierstein, Adam Baldwin, Brent Spiner, James Duval, Lisa Jakub, Harry Connick Jr., Mae Whitman

De marsmannetjes komen! De ruimtewedloop zorgde in de jaren 50 voor een ongekende belangstelling onder de Amerikaanse bevolking voor alles wat maar met buitenaards leven te maken had. Meest beroemde incident uit deze periode is de berging van een – volgens velen – UFO (Unidentified Flying Object). In 1947 zou er een dergelijk ruimteschip zijn neergestort bij het Amerikaanse plaatsje Roswell. De Amerikaanse luchtmacht is door de jaren heen met verschillende verklaringen gekomen voor het incident wat haar geloofwaardigheid in de zaak niet heeft geholpen. Rond deze en andere UFO waarnemingen is in de jaren daarna een behoorlijke mythevorming ontstaan. Een serie als “”X-Files”” waar velen begin jaren 90 naar keken is gebaseerd op deze mythevorming. De populariteit van die serie had zijn invloed op andere series en films die ook op dit onderwerp inspeelden. Het is daarom dan ook niet verwonderlijk dat het Roswell incident een belangrijk onderdeel blijkt te zijn van ‘Independence Day’. De film van Roland Emmerich uit 1996 is een verbeelding van datgene waar velen in de eerste decennia na de Tweede Wereldoorlog bang voor waren.

De vraag of wij alleen zijn in het heelal wordt al snel beantwoord. Terwijl een gigantisch ruimteschip op weg is naar de aarde maken wij in sneltreinvaart kennis met de verschillende hoofdrolspelers: een jonge, idealistische president en zijn overijverige perswoordvoerder, een timide kabeltelevisie techneut en zijn eigenzinnige vader, een alcoholistische piloot en zijn gezin en een jonge luchtmachtpiloot en zijn vriendin. Allen zijn zij op een cruciale manier verbonden met het verhaal en hun leven zal voorgoed veranderen na de komst van de buitenaardse bezoekers.

Aangezien al vanaf het begin duidelijk wordt dat de film toewerkt naar een climax op de 4de juli (de Amerikaanse Onafhankelijkheidsdag) gaat de film in een rap tempo van situatie naar situatie. Dit snelle tempo is zeer effectief in het creëren van een gevoel van dreiging en gevaar. Aparte vermelding moet er ook zijn voor de heerlijke bombastische filmmuziek van David Arnold die ervoor zorgt dat de actiescènes net dat beetje meer dreiging uitstralen. Ook de special effects (ontploffingen, ruimteschepen en verwoestingen) zijn van prima kwaliteit. Dit alles draagt bij aan het hoge adrenaline- en entertainmentgehalte van de film.

Jammer genoeg kent de film ook enkele zwakke kanten. Hoewel er enkele bekende namen in mee spelen (onder andere Will Smith, Jeff Goldblum en Bill Pullman) komen de verschillende karakters nooit echt van de grond. Pullman is een miscast als president. Smith en Goldblum doen echter hun best en Judd Hirsch heeft een schitterende bijrol als Goldblums vader. Maar toch blijven de karakters en het verhaal op stripniveau hangen. Daarnaast bevat de film vooral in het laatste deel een behoorlijke portie (nationalistische) sentimenten (wat wil je ook met een dergelijke titel), en dat kan storend overkomen. Let maar eens op de pathetische toespraak (inclusief opzwepende muziek) van Pullman vlak voor de grote tegenaanval. Deze aanval is dan weer een sterke finale vol actie en spanning.

Kortom, ‘Independence Day’ is een gloedvolle en enerverende maar ook erg vluchtige en oppervlakkige sciencefiction/rampenfilm. Maar goed, dit soort bombastische films zijn dan ook bedoeld als cinematografische “thrill-ride” en daar slaagt Emmerichs film bijzonder goed in.

Joost Hoedemaeckers

Bioscooprelease: 3 oktober 1996
DVD- en blu-ray-release: 15 juni 2016