Indignation (2016)

Recensie Indignation CinemagazineRegie: James Schamus | 106 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Logan Lerman, Sarah Gadon, Richard Topol, Eli Gelb, Bryan Burton, Susan Varon, Linda Emond, Philip Ettinger, Ben Rosenfield, Tracy Letts, Jason Jiang, Pico Alexander, Noah Robbins, Steven Kaplan, Samuel H. Levine

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ’Indignation’ uit 2016 is een indringende kijkervaring. Voorwaar geen gemakkelijke kost. Zeg maar gerust het tegenovergestelde van luchtig. Er wordt veel gepraat en het is over het algemeen nogal somber, maar als je deze uitdaging aangaat, zal je niet teleurgesteld worden. Het is een prachtig, dramatisch werkje.

Het verhaal draait om de Joodse topstudent Marcus Messner (een prachtrol van belofte Logan Lerman, qua looks een kruising tussen Tom Hardy en Douwe Bob), zoon van een slager, die met een beurs aan de conservatieve, zwaar christelijke Winesburg Universiteit van Ohio komt te studeren. Mooi meegenomen dat hij zich hierdoor ook aan de dienstplicht weet te onttrekken, want een aantal van zijn Joodse leeftijdgenoten hebben het leven gelaten als soldaat in de Korea-oorlog (1950-1953).

Marcus wordt verliefd op de mooie, met problemen uit het verleden kampende Olivia (Sarah Gadon). Hun eerste date eindigt op een zodanige wijze, dat Marcus niet weet wat hij precies met Olivia aan moet. Olivia op haar beurt vindt de atheïstische Marcus intens en zeer intelligent. Marcus moet ook nog steeds dealen met de eeuwigdurende bemoeienis van zijn vader, een orthodoxe Jood, die hem constant voor alle ‘verleidingen’ waarschuwt.

Omdat zijn twee Joodse kamergenoten niet respectvol over zijn liefje praten, vraagt hij om overplaatsing naar een andere kamer. Liever alleen op de ‘minst gezellige’ kamer van de campus, dan met twee jongens die kwaadspreken over Olivia. Inderdaad, Marcus is van het intense. Dat blijkt uit de prachtige scènes tussen Marcus en de decaan van de school, Dean Caudwell (een eveneens uitblinkende Tracy Letts). Pittige discussies over geloof, de rites op de universiteit, sociaal verkeer en de grenzen aan privacy. Deze scènes spatten van het scherm en vormen de ruggengraat van de door James Schamus (bekend als producent van ‘Brokeback Mountain’) geregisseerde film.

Als Marcus na een blindedarmoperatie bezoek krijgt van zijn moeder in het ziekenhuis, stelt deze hem voor een onmogelijke keuze. Ze dreigt van haar man te gaan scheiden, die ze al jaren haat. Behalve als Marcus belooft Olivia niet meer te zien. Marcus komt tot het besef dat er bijna niet te vechten valt tegen (selectieve) verontwaardiging, indignation.

‘Indignation’ is de verfilming van een boek van Philip Roth, een novelle over de belegering van het individu. Iemand die op zijn eigen manier zuiver probeert te leven is weerloos tegen de destructieve krachten van de dwingende buitenwereld. Want, zoals zijn vader hem keer op keer inprent: “Het kleinste misstapje kan tragische gevolgen hebben.” Een film die de kijker verontwaardigd achter laat…

Ruud Stift

DVD-release: 6 september 2017