Injury Time (2010)

Regie: Robin Pront | 14 minuten | korte film | Acteurs: Matthias Schoenaerts, Jeroen Perceval, Mario van Dijck, Olivier Bisback, Olivier Bony, Norbert Coussement

Kijkers die moeite hebben met een agressiviteit laten ‘Injury Time’ beter voor wat het is. Want deze prent is namelijk ruw, rauw en recht voor de raap. Dat krijg je wanneer drie supporters van FC Antwerp op voetbalexcursie voorbij de taalgrens gaan. De titel dekt de lading dan ook volledig want  er worden wel wat blessures opgelopen tijdens deze potige kortfilm van 14 minuten.

Regisseur Robin Pront heeft een fascinatie voor karakters die zich schuldig maken aan afwijkend gedrag. In zijn andere kortfilm ‘Plan B’ voerde hij twee belabberde kruimeldieven op. De voetbalfans in ‘Injury Time’ zijn geen haar beter. Veel tijd om in het verhaal te komen is er niet. Schelen Jimmy (Mario Van Dijck) krijgt het pak slaag van zijn leven. Samen met zijn kompanen Van Dessel (Matthias Schoenaerts) en Sid (Jeroen Perceval) zint hij op wraak. Daarbij heeft vooral Van Dessel bloed geroken. Hij gedraagt zich dan ook als een drieste stier die in de arena een rode doek opmerkt en helemaal loos gaat. Sid van zijn kant begint zich meer en meer af te vragen waar dit moet eindigen. De finale raid op de Walen zal een antwoord verstrekken. Maar de drie hooligans hadden waarschijnlijk een andere eindscore verwacht.

Pront heeft met Mattias Schoenaerts en Jeroen Perceval twee kastaars uit de Vlaamse filmwereld weten strikken. Het duo, ondertussen uiteraard bekend door het fameuze ‘Rundskop’, bedankt dan ook voor het vertrouwen. Het zal u niet verbazen dat Schoenaerts alweer een gedenkwaardig personage toevoegt aan zijn cv.  Na het affluiten van ‘Injury Time’ zal er op de tribunes wel even geslikt worden. Achter het ogenschijnlijk gratuit geweld zit wel degelijk een boodschap.

Jochem Geelen