Inside (2023)

Recensie Inside CinemagazineRegie: Vasilis Katsoupis | 105 minuten | drama, thriller | Acteurs: Willem Dafoe, Gene Bervoets, Eliza Stuyck, Andrew Blumenthal, Vincent Eaton, Daniel White, Josia Krug, Cornelia Buch, Ava von Voigt, Youl Samare, Salim Angelo Karas

Willem Dafoe heeft een droomrol te pakken in ‘Inside’, een film die kunst, psychologie, een rooftocht en een overlevingsverhaal combineert. In de film staat Dafoe’s personage, Nemo genaamd (Latijn voor ‘niemand’), voortdurend centraal.

De film is het speelfilmdebuut van de Griekse regisseur Vasilis Katsoupis en werd uitgebracht door Focus Features in februari 2023 tijdens de wereldpremière op het Filmfestival van Berlijn. Met behulp van scenarioschrijver Ben Hopkins waagt Katsoupis zich aan een uitdagende stap en creëert hij een meeslepend drama over een kunstdief die gevangen zit in een kooi: een luxueus appartement in New York dat zomaar zou kunnen doorgaan voor een kunstgalerie. Het appartement is een schatkamer voor Nemo en zijn team, die op zoek zijn naar de hoofdprijs: een zelfportret van Egon Schiele ter waarde van 3 miljoen dollar.

Wat aanvankelijk een simpele klus lijkt voor Nemo, verandert in een gevecht om te overleven wanneer hij vast komt te zitten achter de deuren als gevolg van een IT-fout. Zijn handlangers hebben hem in de steek gelaten en er is geen mogelijkheid tot ontsnapping. Uiteraard raakt hij in paniek en probeert van alles. Hij bonkt op deuren, schreeuwt om hulp en zoekt naar tekenen van leven buiten door de beelden van de beveiligingscamera’s te bekijken. Hoewel een schoonmaakster of bewaker langskomt, is het onmogelijk om hun aandacht te trekken. Dagen veranderen in maanden en Nemo moet op zijn vindingrijkheid vertrouwen om te overleven. Het appartement wordt een gesloten fort voor Nemo, waar hij de waarheid ontdekt over wat hij werkelijk nodig heeft om te overleven en zijn eigen wil om te leven vindt, allemaal verbonden met de kunst en surrealistische omstandigheden waarin hij zich bevindt. We zien hoe zijn wanhopige acties deze rijke omgeving beginnen te transformeren tot een rampgebied. Het is bijna als een verlaten eiland van weelde waaruit ontsnappen onmogelijk lijkt. Zijn eigen wil om te overleven resulteert in de creatie van een toren van meubels die zijn eigen kunstwerk wordt. Of is het de weg naar vrijheid?

De sleutel tot het succes van ‘Inside’ ligt in de manier waarop verschillende elementen met elkaar in dialoog lijken te gaan. Het appartement is een elegante en minimale ruimte en de score, geschreven door Frederik Van de Moortel, is net zo luchtig en voorzichtig. De kunstwerken worden weerspiegeld door de CCTV-bewakingskanalen waartoe Nemo toegang heeft via een enorme flatscreen-tv. Naarmate de tijd verstrijkt (aangegeven door bijvoorbeeld zijn baardgroei en verandering van het weer), ontwikkelt Nemo een eenzijdige relatie met het personeel dat hij via de camerabeelden bekijkt. Het zijn levens die zo dicht bij de zijne liggen, maar toch afgesloten worden door de stalen deuren en ondoordringbare beveiliging.

Katsoupis heeft op effectieve wijze een duister concept omgezet in een psychologische thriller over overleven en een kunstfilm over de betekenis van kunst in ons leven. Hierdoor is het geheel zeer vermakelijk geworden. Het werk van productieontwerper Thorsten Sabel en de kunstcuratie door Leonardo Bigazzi, waarvoor het grootste deel speciaal voor de film werd besteld, is cruciaal om de beperkingen van de val die de hoofdpersoon doormaakt vast te leggen en de film tot leven te brengen.

Vincent Tramper

VOD-release: 1 oktober 2023