Intensive Care (1991)

Regie: Dorna van Rouveroy | 74 minuten | komedie, romantiek, horror, thriller | Acteurs: Nada van Nie, Koen Wauters, Dick van den Toorn, Michiel Hess, George Kennedy, Jules Croiset, Huub Scholten, Nora Tilley, Arthur Boni, Dolf de Vries, Barbara Barendrecht, Fred Florusse, Simone Dresens, Fred van Kuyk, Luc Theeboom, Lone van Roosendaal, Jasper de Moor, Evert Santegoeds, Ed Gumbs

“Ik werk voornamelijk samen met mensen die weten wat ze doen. Het heeft me altijd gestoord als regisseurs mij vroegen hoe een film gemaakt moet worden. Gelukkig was dat bij deze film niet het geval. Dora weet precies wat ze wil,” aldus Oscar-winnaar George Kennedy op de ‘making of’ van ‘Intensive Care’. Bijzonder pijnlijk om te horen als je de film daadwerkelijk hebt gezien. Want als er iets is dat ‘Intensive Care’ absoluut niet is, dan is het wel een vakkundig gemaakte film van een visionair. Maar goed, als guilty pleasure is deze brute verkwisting van geld, talent en intelligentie zeker je aandacht waard.

In ‘Intensive Care’ gaat het niet zo best met de geflipte chirurg Dr. Bruckner (Kennedy). De man maakt lange dagen en de vruchten van zijn noeste arbeid worden niet gewaardeerd. Na een akkefietje met zijn onwetende baas, rijdt de dokter boos weg. Als Bruckner betrokken raakt bij een schijnbaar dodelijk ongeluk, belandt hij in een coma. Helaas kan een ontploffende truck en een uitbrandende auto de dokter niet klein krijgen. De zwaar verminkte dokter ontwaakt na zeven jaar uit zijn slaap en besluit uit moorden te gaan. Verpleger-in-opleiding Peter (Wauters) en zijn stoplicht-vriendin Amy (Van Nie) besluiten de comateuze killer te stoppen.

Eh tja…’Intensive Care’ wil een horrorthriller zijn in de trant van ‘John Carpenter’s Halloween’. In de praktijk blijkt dit epos een mislukte kruising tussen Kabouter Plop en ‘Re-Animator’ te zijn. Het acteerwerk bestaat uit opgedreunde zinnetjes die samenhang en logica missen. Wauters en Van Nie lezen hun teksten op van de autocue en dat is dat. Dat het nog erger kan, bewijzen twee versprekingen die nog steeds in de film zitten. De dialogen zijn al net zo absurd: “Zal ik een pleister voor je pakken?” Dat is de vraag die Amy aan haar vriendje Peter stelt als hij na veel moeite een woeste killer van zich af heeft weten te slaan en bijna bezwijkt aan zijn steekwonden.

Het leuke van deze film is de onvoorspelbaarheid ervan. Net als je denkt dat het niet nog idioter kan worden, gooit regisseur Dorna X. de Rouveroy er nog een schepje bovenop. Voorbeelden? Om de verminkte psychopaat tegen te houden, gebruikt Amy een boormachine (geen draadloze). De killer zelf blijkt ook heel aparte methodes te gebruiken. Zo slaat hij deuren in met een scalpel, wat nogal wat tijd en energie van hem vergt. Als tenslotte ook nog zinloze explosies, een constant kreunende Van Nie en een set vuurpijlen in de mix gegooid worden, weet je het zeker: ‘Intensive Care’ is bagger met een hoofdletter B.

Wat het meest opzienbarende aan deze film is, is hoe het budget besteed is. Voor Nederlandse begrippen is er best wat geld in dit filmpje gestopt, maar dat zie je geen moment terug. Bloed in ‘Intensive Care’ is verdunde waterverf, de moordscènes ogen amateuristisch en zelfs de killer is mislukt. De moordende, verminkte Dr. Bruckner oogt als een kruising tussen de Hulk en een zombie op een crashdieet. Verder zie je een cameraman in beeld komen en hoor je foute Engelse zinconstructies terug.

Let’s face it: ‘Intensive Care’ is pulp. Maar wel erg leuke pulp. Deze film is zo beroerd, dat het leuk wordt. Het is niet voor niets dat dit Hollandse schepsel in de kronieken van de Wansmaak is opgenomen. Vergeet echter niet een tang bij je dvd-speler te leggen. Na afloop van dit werkje zul je dat stuk gereedschap absoluut nodig hebben. Kun je je gekromde tenen ontplooien…

Bioscooprelease: 1 november 1991