Interceptor (1992)

Regie: Michael Cohn | 92 minuten | actie | Acteurs: Jürgen Prochnow, Andrew Divoff, Elizabeth Morehead, J. Kenneth Campbell, Jon Cedar, Daniel Namath, Woodford Croft, Lawrence Cook, Michael Buice, Rick Marzan, Thom Adcox-Hernandez, John Prosky, Tim Moran, Billy Bates, Dennis Madalone, Alan Marcus, Gary Pike, Jerry Valdez, Scott Cole, Dirk Tanner, Jon Conrad Pochron

Na het succes van vliegtuigactiefilm ‘Top Gun’ uit 1986, kon je wachten op de onvermijdelijke hausse aan navolgers. Nogal voorspelbaar leverde dat films op die zelden aan het voorbeeld konden tippen. Hoewel de Amerikaanse B-film ‘Interceptor’ zes jaar na ‘Top Gun’ uitkwam, lijkt hij toch te willen teren op het succes van zijn vermaarde voorganger. Het levert een weinig verheffend maar niet onplezierig actiefilmpje op.

Zoals zoveel B-films moet ‘Interceptor’ het niet hebben van originaliteit. Het verhaal hangt aan elkaar van voorspelbare handelingen en archetypische karakters. Een jonge piloot (held) wordt teruggevlogen naar de States nadat hij ten onrechte wordt beschuldigd van nalatigheid. Het vliegtuig bevat geen verdere passagiers maar wel twee supergeheime Stealth vliegtuigen. Het vliegtuig wordt bestuurd door een stoere majoor (heldin) en een paar inwisselbare bemanningsleden (kanonnenvoer). Midden in de lucht wordt het schip gekaapt door een sadistische, met Duits accent sprekende wapenhandelaar (schurk) bijgestaan door een geslachtsloos wezen met bril (meesterbrein) en een stel gewapende primaten (huurmoordenaars). En hoe zou dat nou toch aflopen?

Ondanks alle clichés is het resultaat niet eens zo heel beroerd. Regisseur Cohn was zich ongetwijfeld bewust van zijn sterke en zwakke kanten, want hij koos er voor de film helemaal vol te proppen met actie. Hoe terecht die keuze is blijkt nog eens op het eind, als we geconfronteerd worden met een romantische scène waar je spontaan het zuur van krijgt. Gelukkig zorgen de aaneengeregen gevechten, achtervolgingen en ontploffingen ervoor dat de negentig minuten voorbij vliegen en dat het verhaal, ondanks de onvermijdelijke afloop, toch spannend blijft.

Een ander lichtpuntje is Elizabeth Morehead, die als de sympathieke majoor Janet Morgan een heel prettige verschijning is. Haar tegenspeler Andrew Divoff maakt nauwelijks indruk (behalve met zijn merkwaardig gevormde wenkbrauwen), terwijl Jürgen Prochnow eigenlijk veel te goed is voor zo’n B-film. Daarbij is het jammer dat Cohn ervoor heeft gekozen om van de schurk een echte sadist te maken. Het geeft de gewelddadige scènes een vervelend pervers kantje, dat eigenlijk niet zo goed bij de sfeer van de film past.

‘Interceptor’ is dus beslist geen topper geworden, maar voor wie bekend is met de soms misdadige kwaliteit van B-films, valt deze actieflick nog alleszins mee. Voorzichtige aanrader voor liefhebbers van vliegtuigfilms en absolute mustsee voor wenkbrauwfetisjisten.