Interview Craig Gillespie, Jenny Beavan, Fiona Crombie en Nadia Stacey (Cruella)

Ter gelegenheid van de release van ‘Cruella’ op Disney+ (premium access) en (zoals het er nu naar uitziet) in de bioscoop op 9 juni, organiseerde Disney een wereldwijde persconferentie via Zoom met de talenten voor én achter de camera. Als je heel veel geluk had werd je vraag (die je in de chatfunctie kwijt kon) voorgelegd aan de cast en crew. Onze vragen haalden het niet, maar we kregen wel heel veel informatie over de uitdagingen en de bijzondere momenten tijdens het filmen van ‘Cruella’. Aan woord zijn de regisseur, Craig Gillespie, kostuumontwerper Jenny Beavan, produktieontwerper Fiona Crombie en make-up-artiest Nadia Stacey.

Niet zwart-wit

De Australische Craig Gillespie, regisseur van onder andere ‘I, Tonya’ en ‘Lars and the Real Girl’ vertelt wat hem aantrok aan ‘Cruella’. “Slechteriken zijn altijd geweldig leuk om te spelen, immers: je hebt veel meer mogelijkheden om dingen te laten zien die eigenlijk niet door de beugel kunnen. Met slechteriken kun je veel meer je grenzen verleggen.” Hij voegt toe dat het belangrijk was dat het niet een zwart-wit verhaal was (no pun intended). “Er moest een grijs gebied zijn, ik wilde de kijker in staat stellen zich te vereenzelvigen met Cruella’s keuzes, vanwege de situaties waar ze in terecht komt en waar ze op ageert.”

Interview Craig Gillespie (regisseur Cruella) Cinemagazine
Tipper

Over het vinden van de jonge Estella/Cruella (Tipper Seifert-Cleveland) heeft hij het volgende te zeggen: “Het is niet makkelijk om de jonge versie van Emma Stone te vinden, zij is zo’n genuanceerde acteur en haar kracht en humor zijn erg aanwezig. De zoektocht in Londen was nogal intensief. Tipper heeft precies dat soort pit waar we naar op zoek waren. Het was essentieel dat we een kind vonden dat een bepaalde vorm van verzet kon tonen; iemand waaraan je kunt zien dat ze gelooft in haar idealen. Dus ja, met Tippers bijdrage ben ik beslist in de wolken.” De drie minuten durende montage van haar schooltijd geeft volgens Craig precies weer wat voor een karakter ze heeft. “Én ze heeft humor, dat is geweldig.”

Oud

Jenny Beavan is al decennia een succesvol kostuumontwerper. Eerder won zij een Oscar voor ‘Mad Max: Fury Road’ en ‘A Room with a View’, maar een blik op haar curriculum bewijst dat ze op veel meer bekende films haar stempel heeft kunnen drukken. Wanneer de moderator van de persconferentie haar wijst op het feit dat zij opgroeide in het Londen van de jaren zeventig, geeft ze met een fikse dosis nuchterheid toe: “Ja, ik ben bang dat ik erg oud ben. Maar ik kan me deze tijd nog levendig herinneren. Ik was net afgestudeerd en begon op het toneel te werken. Ik wilde heel graag een setontwerper worden. Dankzij het werken aan ‘Cruella’ kwam er heel veel terug.” Jenny refereert aan de scène die buiten Liberty’s geschoten is. “Ik droeg toen zulke kleding! Zo zagen we er inderdaad uit destijds!”

Interview Cruella CinemagazineGlenn Close

Het script vormde de belangrijkste houvast bij het vormgeven van de ontwikkeling die Cruella doormaakt in de film van anarchistisch, rebellerend tienermeisje naar de volwassen Cruella. “We weten natuurlijk dat ze vijftien jaar later eindigt als Glenn Close. Dus dat zat wel in mijn achterhoofd. Het moest mogelijk zijn dat zij uiteindelijk dat personage wordt.” Er is niet specifiek één inspiratiebron voor de vormgeving van de kostuums van Cruella geweest, vertelt Jenny. “Natuurlijk keek ik naar Westwood, McQueen, Galliano (Vivienne; Alexander; John, red.) en BodyMap (invloedrijk Brits modelabel uit de jaren 80, red.). Ik greep terug naar mijn verleden bij Biba (een Londense modezaak in de jaren 60 en 70, red.), en daar haalde ik uit wat bij het verhaal paste.” Ze voegt er aan toe: “Maar ik wilde ook een hommage aan de huidige tijd brengen, met betrekking tot het hergebruik van materialen, en dat is natuurlijk die rode jurk, die ze in Artie’s tweedehandszaak vindt.” Het grappige is dat Jenny zelf helemaal niet om mode geeft. “Ik ben een verhalenverteller, met behulp van kleding. Daarom is ‘Cruella’ hier perfect voor. Mode is hier een middel om te overwinnen. Feitelijk voeren Cruella en de barones oorlog.”

Vuilniswagen

De absolute showstopper wat kostuums betreft is natuurlijk te zien in de scène met de vuilniswagen. “Het voelde gewoon als iets dat Cruella zou doen, lekker agressief arriveren in een vuilniswagen. Ze (Estella, Jasper en Horace, red.) hadden de middelen, dus zo is het gegroeid.” Craig valt haar bij: “Ik wilde dat dit visueel een enorme impact zou maken.” Jenny laat weten dat de credits voor deze jurk bij Kerstin Fletcher liggen. Hoe groot de naam van Jenny ook is in de filmindustrie, ze blijft bescheiden. “Ik hoop dat ik me nog nooit zo heb gedragen als Emma Thompson in deze film, het is veel beter om aardig te zijn tegen je team en ze te ondersteunen.”

De lat

Fiona Crombie, production designer, geeft aan dat de grootste uitdaging bij het filmen van ‘Cruella’ het aantal sets is. Er waren er zo’n 120 en de film heeft een hoog tempo. “Er zijn veel kleine, maar belangrijke, momenten, waarbij de details van de set van groot belang zijn. Daar ben ik erg trots op.” Maar het was wel érg hard werken, geeft ze toe. “Het is zelfs zo dat ik nu bezig ben met een andere film en het idee heb dat ik niet druk genoeg ben, omdat de lat bij ‘Cruella’ zo hoog lag.”

Toen het voor Fiona duidelijk werd dat het camerawerk veelal zou bestaan uit 360 graden-opnames, realiseerde ze zich dat elk detail van belang was. “Elk hoekje, elk klein detail, moest kloppen.” Het kleurenpalet van de verschillende ballen was ook een uitdaging. “De eerste bestond uit veel pasteltinten, toen het witte bal, vervolgens het Viking-gala. Al deze feesten bestonden uit specifieke kleurenpaletten. Dat was erg boeiend om aan te werken.”

Masker

Nadia Stacey, make-up-artiest, legt uit dat de grootste uitdaging was dat de make-up van Estella in eerste instantie ook bedoeld was als middel om te misleiden. “Immers: ze moet zichzelf vermommen voor de barones. Dus bij al haar verschijningen op de rode loper, droeg ze in één of andere vorm een masker. Het verschil tussen Estella en Cruella is hier gigantisch.” Nadia herkent het gevoel dat Fiona had: “Zoiets als dit krijg ik nooit weer. Ik hoef nooit meer aan zoveel verschillende looks te werken in een film.”

Interview Cruella (Emma Stone als Cruella) Cinemagazine
Wit haar

Één van de moeilijkheden waar Nadia tegenaan liep tijdens het maken van ‘Cruella’, was het feit dat er nauwelijks pruikenmakers beschikbaar waren. “Voor de jonge Estella hadden we één pruik laten maken. Maar voor Emma Stone was het erg lastig, er was namelijk nauwelijks wit haar te verkrijgen. Het heeft dus een hele tijd geduurd voor ik meer dan twee pruiken tot mijn beschikking had. Ik moest allerlei kunstgrepen bedenken om dit op te lossen, bijvoorbeeld losse haarstukjes. Maar uiteindelijk is het allemaal gelukt en het is het waard geweest!”

Paniek

Een hele bijzondere ervaring was het bezoeken van de plek waar de pruiken werden gemaakt voor het laatste feest. “Het was een gigantische operatie,” vertelt Nadia. “Het was bijna lopende-band-werk, er werden 120 pruiken gemaakt.” Het ging nog bijna fout. “Ik had een prototype besteld,” zegt Nadia. “Er klopte echter iets niet, het zwart en wit was omgedraaid. Daar heb ik wel paniekaanvallen van gehad, stel je voor dat ik er 120 van had besteld en dat die allemaal verkeerd zouden zijn en dat we daar op het moment suprême pas achter zouden komen?”

Muziek

De soundtrack in ‘Cruella’ is erg belangrijk. Craig vertelt hierover: “Ik heb bij aanvang al bedacht dat muziek een grote rol zou spelen. Bij het vaststellen van hoe je iets in beeld brengt, heb ik dus al rekening gehouden met het feit dat er ruimte voor muziek zou moeten zijn. Terwijl we aan het filmen waren, zette ik bepaalde nummers die ik er goed bij vond passen op, zoals bijvoorbeeld het eerste scène met de barones, The Doors. Dat is altijd zo gebleven. Hetzelfde geldt voor als Estella in de lift in Liberty’s is, en we Nancy Sinatra’s “These boots are made for walking” horen. Op dat moment dacht ik ‘Hier hoort muziek bij’, en ik keek naar mijn telefoon en dit nummer schoot me te binnen. Er speelt altijd muziek in mijn hoofd en dus zoek ik continu naar mogelijkheden om dit te gebruiken.”

Dalmatiërs

Dan nog de honden. Craig laat weten dat het voor hem belangrijk was dat de dalmatiërs in een realistische manier in Cruella’s leven zouden verschijnen. “Ze zijn beslist gelinkt aan haar emotionele ontwikkeling. Het was gewoon erg leuk om ze op de set te hebben, de honden zorgen voor leuke momenten.”

Interview Cruella (Paul Walter Hauser, Emma Stone, Joel Fry) Cinemagazine

Trio

Tenslotte: Paul Walter Hauser en Joel Fry, in de rollen van Horace en Jasper. Craig: “Ik had al met Paul gewerkt bij ‘I, Tonya’. Ik hou ervan met hem te werken. Zijn humor beat een diepere, menselijke laag, je merkt dat er pijn zit, dat hij de humor gebruikt om iets te verbergen. Joel is zo benaderbaar, hij heeft een groot hart. Hij vormt het morele kompas voor Cruella en is als een broer voor haar. Die dynamiek tussen die drie werkte zo goed.”

Monica Meijer

‘Cruella’ verschijnt 28 mei 2021 op Disney +, Premier Access