Interview Leon Golterman (Aeronaut) & rondleiding Pedri Animation

Ankeveen, 29 juli 2021

Een bezoek aan de bekende stop-motion studio Pedri Animation leidt mij naar Ankeveen. De plaats is ietwat lastig te vinden, maar een bord langs een weg tussen boerenlandschappen brengt mij op het goede spoor. Mijn bestemming blijkt te zijn weggestopt op een klein en sober bedrijventerrein aan de rand van het dorp. Ik passeer een sloperij en meerdere autogarages, totdat ik wat verderop, op een bord met een reeks aan bedrijfsnamen, ook de naam van de studio zie.

Vervolgens is het nog meer zoeken geblazen. Een lang pad leidt mij langs diverse grijze en wat eentonige bedrijfspanden. Maar dan, aan het einde van het pad, duikt er voor de verandering een kleurrijk gebouw op. Bij de voorkant van het gebouw hangt een groot bord met de woorden PEDRI ANIMATION in de vorm van een knap ontworpen logo. Ik heb mijn bestemming bereikt.

Leon Golterman (schrijver en regisseur van de korte film ‘Morfine’) en Paul Mathot (producent en medeoprichter van Pedri Animation), ontvangen mij vriendelijk. Onder het genot van een kop thee krijg ik van hen de geschiedenis van de studio uitgelegd. Al meer dan tien jaar levert Pedri Animation animaties met behulp van stop-motion technieken. Ze maken commercials, series en korte films, waaronder ‘Nijntje en haar vriendjes’ en de met een Gouden Kalf bekroonde korte animatiefilm ‘Under the Apple Tree.’ Leon en Paul vertellen vol passie over hun werk. Toch is er één productie waarover zij het vooral willen hebben.

Leon is de bedenker van de korte stop-motionfilm ‘Aeronaut’. Het is zijn allereerste samenwerking met de studio, iets waar hij erg enthousiast over is. Het is deze film die mij een rondleiding in de studio heeft bezorgd. Na een langdurige draaiperiode verkeert ‘Aeronaut’ nu in zijn eindfase. Voordat de film in het voorprogramma van diverse speelfilms zal worden vertoond, dienen er nog enkele eindshots gefilmd te worden. Ik ben niettemin de eerste buitenstaander die de ruwe versie van de film mag bekijken.

Bezoek Pedri Animation (Aeronaut) Cinemagazine

‘Aeronaut’ vertelt het verhaal van de tienjarige Kevin. Hij droomt ervan om piloot te worden, maar zijn hardvochtige vader apprecieert dit niet. Een mysterieus postpakketje biedt misschien hoop voor hem. Kevin wil in ieder geval zijn droom verwezenlijken: hij wil koste wat het kost het luchtruim doorkruisen.

De boodschap om je dromen te volgen, in combinatie met Kevins voorliefde voor vliegen, doet mij ogenblikkelijk denken aan het werk van de Japanse grootmeester Hayao Miyazaki. De Miyazaki-film ‘The Wind Rises’ (2013) komt bij mij als eerste op. Ik vraag aan Leon of hij toevallig bekend is met het oeuvre van Miyazaki. Natuurlijk is hij dat. Wij praten gepassioneerd over de Japanse animator, als twee filmfanatiekelingen onder elkaar.

Dan volgt de rondleiding. De studio is open, schoon en helder verlicht. Aan de muren hangen diverse abstracte schilderwerken. In verscheidene vitrines liggen poppen en klei-figuren tentoongesteld. Ik ontmoet de medewerkers van Pedri Animation, die allemaal druk bezig zijn met de voltooiing van ‘Aeronaut’. Het is zwaar en tijdrovend werk. Elke frame telt en een take-two is er vaak niet.

Mijn waardering voor de studio groeit met de seconde. Ik vraag aan Leon of hij het niet jammer vindt dat er steeds minder stop-motionfilms worden gemaakt, terwijl CGI-animatie groeiende is. Leon biedt nieuw perspectief. Volgens hem kunnen stop-motion en computeranimatie prima naast elkaar bestaan. Sterker nog: dat doen ze al. Stop-motion studio’s als Pedri Animation hebben voldoende werk en zijn aan de lopende band bezig met het creëren van nieuwe projecten. Dat het werk in deze sector opdroogt, is zo goed als ondenkbaar. Men heeft nog altijd een sterke interesse voor de ambachtelijke animatietechniek.

Leon en ik blijken dezelfde soort genegenheid voor stop-motion te hebben: de imperfectie. Het leuke aan stop-motion is dat niet alles kaarsrecht hoeft te zijn. Er zitten kleine foutjes en afwijkingen in de techniek, die het uiteindelijke product een ruw randje geven. De kleine bibbertjes maken het totaalbeeld authentiek. Het geeft karakter en charme aan een film.

Voor Leon, die tot voor kort hoofdzakelijk live-action films maakte, schenkt deze techniek bovendien meer mogelijkheden. De grenzeloosheid van animatie geeft een filmmaker als Leon een mate van creativiteit die hij met een live-action film nooit zou kunnen uiten. Mede hierdoor is Leon trots op zijn film. Hij hoopt in de toekomst zonder meer opnieuw in de wereld van stop-motion te kunnen duiken.

‘Aeronaut’ zal in het najaar worden vertoond in het voorprogramma van een grote bioscoopfilm bij bioscoopketens van Vue.

Tekst: Len Karstens
Foto’s: Leon Golterman / Pedri Animation