Into the Blue (2005)

Regie: John Stockwell | 110 minuten | actie, avontuur, misdaad, thriller | Acteurs: Paul Walker, Jessica Alba, Scott Caan, Ashley Scott, Josh Brolin, James Frain, Tyson Beckford, Dwayne Adway, Javon Fraser, Chris Taloa, Peter R.V. Bowleg Jr., Clifford McIntosh, Adam Collins, Gill Montie, Dan Ballard, Arthur Thompson Jr.

Het is duidelijk dat ‘Into the Blue’ niet is gebaseerd op een boek, als je tenminste de mogelijke verwijzing naar het kinderboek ‘The Wreck of the Zephyr’ (de naam van het gezonken schip dat de helden in de film hopen te vinden) niet meetelt. Het script komt van dezelfde schrijver die ook het miserabele ‘Torque’ heeft neergepend. Met ‘Into the Blue’ komt hij echter met een aangenamer verhaal dat het ditmaal niet van motoren maar van prachtige blauwe zeeën en apetijtelijke dames en heren in zwemkledij moet hebben. Met Jessica Alba als één van de hoofdrolspeelsters en de Bahama’s als locatie levert dat zeker geen verkeerde beelden op. De scènes die onder water plaatsvinden zijn vooral hier en daar adembenemend. De duikers lijken daar overigens geen last van te hebben, aangezien ze soms meer dan vijf minuten zonder lucht rondzwemmen.

Voor de acteurs zal het inhouden van de adem het grootste minpunt zijn geweest. Paul Walker is met zijn rol in ‘The Fast and the Furious’ en het vervolg de gemakken van een mooie snelle wagen gewend, hier moet hij het doen met een op het uiterlijk erg warme oceaan en een aantal jachten. Ook niet verkeerd. Overigens lijkt hij wel te zijn gegroeid als acteur na ‘2 Fast 2 Furious’, alhoewel hij moet hebben geweten dat ‘Into the Blue’ nou niet bepaald Oscar materiaal is. Jessica Alba is een goede keuze geweest als publiekstrekker, maar haar rol is minder krachtig dan we gewend van haar zijn in bijvoorbeeld de serie ‘ Dark Angel’ of als The Invisible Woman in ‘Fantastic Four’. De nominatie voor de Razzie-award gaat echter te ver. Gelukkig heeft ze die ook niet ‘gewonnen’. Wel getypecast is Scott Caan, die een soortgelijke rol speelt in ‘Ocean’s Eleven’ (en ‘Twelve’). Hij komt geloofwaardig over als iemand met veel praatjes maar weinig wol. In de eerste helft van de film krijgen de acteurs de kans om hun karakter te laten zien en uit te bouwen, wat ze wel redelijk lukt om een beeld te vormen.

Regisseur John Stockwell begon als acteur, onder andere in ‘Top Gun’. Hij is (nog?) geen Robert Redford of Clint Eastwood die hoogstandjes levert, maar weet onderhand wel prima plaatjes te schieten. Met filmen in zee heeft hij ook al ervaring danzkij zijn surffilm ‘Blue Crush’. Misschien dat een vervolg op ‘Jaws’ of ‘Free Willy’ als optie bij hem neergelegd wordt. Naast het blauwe water, weet hij ook jonge dames en heren te betrekken bij zijn projecten die hij vervolgens even liefdevol in beeld brengt. Vooroordelen daargelaten heeft hij met ‘Into the Blue’ een van de weinige films afgeleverd waarin duiken centraal staat en als reclame kan dienen voor alle duikscholen.

Het verhaal van de film is niet bijzonder te noemen, maar heeft genoeg entertainment waarde om er een vermakelijke popcornfilm van te maken. Samengevoegd met de mooie beelden, levert ‘Into the Blue’ genoeg om er een aanrader van te maken.

Roland Torenbeek