Into the Jungle (2018)

Recensie Into the Jungle CinemagazineRegie: Mark Hanlin | 90 minuten | documentaire

‘Into the Jungle’ vertelt het verhaal van het Australische echtpaar Jim en Jean Thomas. Het tweetal ruimde een comfortabel leventje in hun thuisland in voor een ongewis bestaan in de jungle van Papoea-Nieuw-Guinea. Hun drijfveer: het redden van de zeldzame en voor het grote publiek onbekende tenkile-boomkangoeroe (Dendrolagus scottea). Dit schattig uitziende dier staat van oudsher op het menu van de inheemse stammen, maar wordt inmiddels met uitsterven bedreigd. Er zijn naar schatting nog maar een stuk of honderd van deze boomkangoeroes over in het wild.

Wat gelijk opvalt is dat Jim en Jean hun beschermingswerk koppelen aan eerbied voor de lokale bevolking. Ze proberen de Nieuw-Guineeërs niet vingerwijzend te vermanen, maar zetten met respect voor de cultuur van de inheemse stammen allerlei educatieve en andersoortige projecten op die de toekomst van de stammen en hun leefgebied – een qua biodiversiteit enorm rijk en belangrijk regenwoud – veilig moeten stellen. Ook de Europese Unie draagt haar steentje bij in de vorm van een waterproject.

Ondanks het serieuze thema is ‘Into the Jungle’ vooral een optimistische film die wil aantonen dat je ook als eenling een verschil kunt maken op het gebied van natuurbescherming. Soms gaat de dik aangezette focus op de witte weldoeners en hun pasgeboren baby wel ten koste van de diepgang, waardoor de film op momenten meer wegheeft van een promofilmpje voor een natuurbeschermingsproject dan van een beschouwende documentaire. De bescheiden bijdragen van bekende natuuriconen als David Attenborough en Jane Goodall passen in dit plaatje. Ze voegen inhoudelijk weinig toe en lijken vooral bedoeld om de film commercieel aantrekkelijker te maken.

De natuurbeelden die we voorgeschoteld krijgen zijn bij tijd en wijle prachtig en laten zien waarvoor Jim en Jean hun lovenswaardige missie uitvoeren. Hoewel ‘Into the Jungle’ aan diepgang wat te wensen overlaat, zorgt de combinatie van mooie natuur, goedhartige mensen en een mooi slot toch voor een kijkwaardige documentaire die je met een hoopvol gevoel achterlaat.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 22 oktober 2020