Into the Labyrinth – L’uomo del labirinto (2019)

Recensie Into the Labyrinth CinemagazineRegie: Donato Carrisi | 130 minuten | horror, thriller | Acteurs: Dustin Hoffman, Tony Servillo, Valentina Bellè, Vinicio Marchioni, Katsiaryna Shulha, Orlando Cinque, Filippo Dini, Sergio Grossini, Carla Cassola, Luis Gnecco, Stefano Rossi Giordani, Riccardo Cicogna, Sergio Leone, Marta Paola Richeldi, Diego Facciotti

Een jonge vrouw wordt naakt en bewusteloos aan de rand van een moeras gevonden. In het ziekenhuis blijkt dat het gaat om Samantha Andretti, een meisje dat vijftien jaar eerder, toen ze pas dertien jaar oud was, werd ontvoerd. De vrouw is serieus in de war en lijdt aan geheugenverlies. Aan psycholoog en profiler dokter Green de uitdagende taak om te achterhalen wat er precies is gebeurd.

Samantha herinnert zich dat ze al die tijd is vastgehouden in een ondergronds labyrint, een geheimzinnige plek waar de ontvoerder haar raadsels liet oplossen en perverse spelletjes liet spelen. De tweede verhaallijn focust zich op de privédetective Bruno Genko, een man die niet lang meer te leven heeft. Hij werd ten tijde van de ontvoering ingehuurd door de ouders van Samantha om hun dochter te vinden. De ouders van Samantha zijn inmiddels overleden, maar het contract is in Genko’s ogen nog steeds geldig. Bovendien ziet de man het achterhalen van de waarheid rondom Samantha’s ontvoering als zijn laatste levenstaak.

‘Into the Labyrinth’ is de verfilming van het gelijknamige boek van Donato Carrisi, een gevierde Italiaanse misdaadschrijver die ook de rol van regisseur en scenarioschrijver vervulde bij dit filmproject. De kijker beleeft het verhaal vooral door de ogen van detective Genko, die bezig is aan het waarschijnlijk laatste onderzoek van zijn leven. Zijn bevindingen, zielenroerselen en ervaringen tekent hij op op een klassiek cassettebandje.

Zeker voor liefhebbers van het werk van regisseurs als David Fincher en David Lynch valt er in ‘Into the Labyrinth’ best wel wat te genieten. De duistere verteltoon, surrealistische elementen, aparte personages, maatschappelijke rafelranden en het overheersende gevoel van algehele mistroostigheid scheppen een sfeer die prima geschikt is voor een naargeestige misdaadthriller van dit type. Vooral het prominente gebruik van rood en zwart creëren een morbide decor dat uitstekend past bij het onheilspellende script. Het konijnenmasker met de vurig rood oplichtende ogen dat de onbekende ontvoerder geregeld draagt, maakt van dit personage stante pede een enorm unheimische verschijning.

De narratieve uitwerking laat op verschillende punten helaas wat te wensen over. De plot is veelbelovend, maar lijdt soms onder een onevenwichtige combinatie van voorspelbaarheid en warrigheid. Sommige plottwists zijn inkoppers voor de doorgewinterde genre-adept (zeker als hij of zij ervaring heeft met het kijken van Fincher- en Lynch-films), terwijl het door elkaar lopen van verschillende verhaallijnen en het grote aantal flashbacks en flashforwards op bepaalde momenten eerder verwarrend dan verrijkend is. De scheidslijn tussen realiteit en inbeelding is flinterdun, waardoor je als kijker voortdurend moet letten op subtiele signalen en minuscule details. Een aanpak die soms wel werkt, maar in het verleden al regelmatig beter ten uitvoer is gebracht.

Wat betreft het acteerwerk is het vooral Toni Servillo die indruk maakt als Bruno Genko, de bijna uitgerangeerde en in de absolute nadagen van zijn leven verkerende privédetective die nog één keer tot het gaatje wil gaan om het recht te doen zegevieren. De grootste naam is zonder twijfel Dustin Hoffman, die als het enige niet-Italiaanse personage een vreemde eend in de bijt is in deze prent. Hoffman is vertrouwd degelijk, maar niet meer dan dat. Je hebt het idee dat een goede Italiaanse acteur het niet noemenswaardig slechter had gedaan.

‘Into the Labyrinth’ is zeker geen broddelwerk, maar maakt zijn belofte ook niet helemaal waar. Daarvoor is de film op bepaalde momenten toch net wat te onsamenhangend. De plotwendingen zijn niet onaardig, maar zeker ook niet zo goed en verrassend dat ze deze prent naar een echt hoog niveau stuwen. Een redelijke thriller, maar dat is het ook wel.

Frank Heinen

Waardering: 3

Digital download-release: 22 april 2021
DVD- en blu-ray-release: 11 juni 2021