Invisible Sue (2018)

Recensie Invisible Sue Cinemagazine Regie: Markus Dietrich | 90 minuten | avontuur, fantasie, familie | Acteurs: Ruby M. Lichtenberg, Anna Shirin Habedank, Lui Eckhardt, Victoria Mayer, Luc Schiltz, Jeanne Werner, Patrick Hastert, Lotte Tscharntke, Tatja Seibt, Lina Isabel Sturm, Stephanie Stremler, Catherine Janke, Roland Gelhausen

Sue is een stille tiener die, zoals meer van haar leeftijdsgenootjes, het liefst onopvallend door het leven gaat. Ze heeft geen vrienden, en ook haar thuissituatie is niet optimaal. Haar moeder, een beroemde wetenschapper die baanbrekende uitvindingen doet, heeft nauwelijks tijd voor haar. Met haar vader heeft ze een veel betere verstandhouding, maar die is vaak op tournee met zijn band. Gelukkig heeft Sue haar comics, waar ze kracht uit haalt.

Wanneer Sue en haar vader – tegen beter weten in – haar moeder willen verrassen op haar werk, wordt hen dat niet bepaald in dank afgenomen. Moeder is bezig met een belangrijke presentatie en de ietwat onhandige storing (en de desastreuze gevolgen) komt net op een verkeerd moment. Maar wat nog erger is: Sue raakt gewond bij een explosie in het lab. De volgende dag merkt ze daar de ongelooflijke consequenties van. Ze kan onzichtbaar worden! Wat volgt is een spannend avontuur, waarin Sue vrienden en vijanden maakt en om leert gaan met haar nieuwe vermogens.

‘Invisible Sue’ is een Duits/Luxemburgse productie (die in Nederland in de nagesynchroniseerde versie uitkomt). De film doet sterk denken aan ‘Antboy’, alleen is het nu een meisje dat superheldenkrachten krijgt en is het een meisje (Kaya, bijnaam App) in de rol van technisch sterk onderlegde sidekick. Ander verschil met de ‘Antboy’-films is dat de film een minder comicbookachtig sausje heeft, deze film is veel serieuzer van toon en mikt op een net wat ouder publiek. Het feit dat lang onduidelijk blijft wie er nu eigenlijk te vertrouwen is en wie niet, maakt het net wat spannender. De film heeft daardoor een duister randje. Wat ook meespeelt is de setting, veel scènes spelen zich af in industriële omgevingen, de school waar Sue op zit, lijkt middenin het Luxemburgse Echternach te staan – evenals het fraaie kasteel waar App met haar tante woont. Jammer genoeg is de plot ook onnodig gecompliceerd, met belanghebbenden die ineens opduiken en verder niet veel toevoegen aan het verhaal.

Door de visuele en technische effecten lijkt ‘Invisible Sue’ ook een ode aan ‘Star Wars’ en ‘Back to the Future’, zo heeft Sue een holografische assistent met AI-kwaliteiten en installeert App een Flux Compensator op een bakfiets, om deze van speciale krachten te voorzien. Op dat gebied overtuigt ‘Invisible Sue’ zeker, en wordt er slim gebruik gemaakt van het budget. Het is jammer dat de film op inhoudelijk gebied wat te kort schiet, maar de doelgroep zal daar verder niet om geven. ‘Invisible Sue’ is een leuke variant op het superheldengenre, met een hoofdpersoon waar veel jonge tieners zich in zullen herkennen en met wie het makkelijk meeleven is.

Bioscooprelease: 1 augustus 2019
DVD-release: 5 december 2019