Io e te (2012)

Regie: Bernardo Bertolucci | 97 minuten | drama | Acteurs: Tea Falco, Jacopo Omo Antinori, Sonia Bergamasco, Veronica Lazar, Tommaso Ragno, Pippo Delbono, Rodolfo Corsato, Francesca De Martini, John Paul Rossi

De boeken van bestsellerauteur Niccolò Ammaniti lijken een ideaal recept voor een coming of age film. Zo blijkt ook in de verfilming van het gelijknamige boek ‘Io e te’. Bernardo Bertolucci moest voor zijn eerste film sinds 9 jaar door zijn ziekte op zoek naar een verhaal dat zich grotendeels in één ruimte afspeelt, dit verhaal vond hij in ‘Io e te’. Ondanks het gebrek aan variatie in locaties bewijst Bertolucci met een boeiende film het vak nog niet verleerd te zijn.

De 14-jarige Lorenzo (Jacopo Olmo Antinori) is met zijn asperger-achtige symptomen geen doorsnee puber. Zo gaat zijn voorkeur qua gezelschap uit naar dieren die het grootste deel van hun leven onder de grond doorbrengen. Als zijn klas op ski-reis gaat besluit hij om – buiten weten van zijn moeder om – niet mee te gaan. In plaats van het schoolreisje brengt hij een week door in de kelder van het huis waar hij samen met zijn moeder woont. Deze week in de ondergrondse kelder komt hij door in gezelschap van precies zeven blikjes cola en tonijn, zijn koptelefoon, een kolonie mieren en zijn van heroïne afkickende halfzus Olivia (Tea Falco).

De worsteling met zichzelf en de buitenwereld staat centraal in de periode die de twee tieners in de kelder doorbrengen. Deze worsteling die kenmerkend is in het volwassen worden wordt vol overtuiging op minimalistische wijze in beeld gebracht. Dat de 72-jarige Bertolucci zich ondanks zijn leeftijd zo goed in de hedendaagse jeugd weet in te leven is toch op zijn minst opvallend te noemen.

De geringe ervaring lijkt de jonge Antinori en Falco niet te hinderen, zij leveren namelijk een uitstekende prestatie af. De bloedmooie Olivia laat op indrukwekkende wijze zien wat voor fysieke en psychologische gevolgen een heroïneverslaving kan hebben. En de puisterige kop van Lorenzo weet – vooral tijdens het contact met zijn moeder – de kijker mee te nemen in zijn gevoel van miskenning.

Dat er op sommige momenten misschien iets meer in het verhaal had gezeten kan Bertolucci vanwege zijn beperkingen niet kwalijk genomen worden. Hij laat namelijk met ‘Io e te’ zien dat hij ondanks deze beperkingen nog steeds in staat is om een pakkend verhaal op een aantrekkelijke wijze op beeld vast te leggen.

Robin Zwaan

Bioscooprelease: 7 februari 2013
DVD-release: 30 mei 2013 op DVD.