Ip Man: Final Fight – Yip Man: Jung gik yat jin (2013)

Regie: Herman Yau | 97 minuten | actie, biografie, drama | Acteurs: Anthony Wong Chau-Sang, Gillian Chung, Jordan Chan, Eric Tsang, Marvel Chow, Zhou Chuchu, Timmy Hung, Luxia Jiang, Xin Xin Xiong, Ip Chun, Anita Yuen, Kai Chi Liu, Cho-lam Wong

IP Man is een begrip in de martial arts wereld. Deze man leerde Bruce Lee vechten. Lee werd een grote filmster en zorgde ervoor dat kung fu immens populair werd. De levensloop van IP Man is al vastgelegd in een aantal films. Zo vertolkte Aziatische actieheld Donnie Yen de grootmeester al een paar keer in ‘IP Man’ en ‘IP Man 2’. Deze actiefilms werden goed ontvangen, dus probeerden meerdere filmstudio’s een graantje mee te pikken. Zelfs de geprezen arthouse regisseur Wong Kar-wai blikte een film rond IP Mans leven in. Die film heet ‘The Grandmaster’. Het door Herman Yau gemaakte ‘IP Man: The Final Fight’ vertelt ook over de levenswandel van het titelpersonage, maar is minder actiegericht. In deze film vertolkt Anthony Wong Chau-Sang de hoofdrol.

In het naoorlogse Hongkong moet de legendarische IP Man (Wong Chau-Sang) nog één keer in actie komen. Al snel belandt hij in de gevaarlijke onderwereld van de Triads. Om zijn leven en zijn eer te verdedigen heeft hij geen andere keus dan voor de laatste keer het gevecht aan te gaan. Kan de rechtschapen held tegen gangsters op?

In ‘IP Man: The Final Fight’ tref je ook een aantal gevechten aan, maar die worden nooit zo spectaculair in beeld gebracht als Wong Kar-wai dat deed. Ook mist Wong Chau-Sang de kracht en gratie van Yen. De gevechtsscènes zijn niet slecht, maar missen impact. Qua decors en kostuums valt er weinig op deze productie aan te merken. ‘IP Man: The Final Fight’ ziet er verzorgd uit. Toch weet de film nergens op te vallen.

Er zijn veel betere films over IP Man gemaakt. De diehard fan zal deze film wel willen zien, maar echt meerwaarde biedt dit vehikel niet. Het acteerwerk is oké, de actie ook en de presentatie is ook niet onaardig. Leuke middenmoter, maar niet meer dan dat.

DVD- en blu-ray-release: 28 november 2013