It Always Rains on Sunday (1947)

Regie: Robert Hamer | 92 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Googie Withers, Edward Chapman, Susan Shaw, Patricia Plunkett, David Liney, Sydney Tafler, Betty Ann Davies, John Slater, Jane Hylton, Meier Tzelniker, John McCallum, Jimmy Hanley, John Carol, Alfie Bass, Jack Warner, Frederick Piper, Michael Howard, Hermione Baddeley, Nigel Stock, John Salew, Gladys Henson, Edie Martin

In Engeland regent het altijd, ook op zondag. In ieder geval op de zondag van ‘It Always Rains on Sunday’. In dit misdaaddrama uit 1947 maken we kennis met een stel inwoners van Bethnal Green in de East End, de volkswijk in Londen die we vooral kennen van de eindeloze serie “Eastenders”. Zo ontmoeten we rechercheur Fothergill, een oudere politieman die op zoek is naar de mannen die de nacht ervoor een partij rolschaatsen hebben gestolen. Ook is hij op jacht naar misdadiger Tommy Swann, die kort ervoor is ontsnapt uit de gevangenis Dartmoor.

Deze Tommy Swann is weer de verbindende schakel met de familie Sandigate. Tommy’s vroegere vriendin Rose is nu getrouwd met de veel oudere George Sandigate, en is zo gepromoveerd tot stiefmoeder van de bijna volwassen dochters van George, Vi en Doris. Via die dochters leren we nog meer inwoners kennen van het levendige East End, waar kleine misdadigers, winkeliers, politieagenten en gewone burgers elkaar vooral niet te veel in de weg willen lopen.

Voor een film van slechts 90 minuten zijn dat nogal wat personages, maar in dit geval is het geen bezwaar. We leren de East End kennen als een levend organisme, met kleurrijke karakters en een eigen manier van leven. We begrijpen al snel dat misdaad meer noodzaak dan keuze is, zeker in het arme Londen van kort na de oorlog. Bijna iedereen doet eraan mee, is het niet als misdadiger, dan wel als heler of koper. Dit zorgt er dan weer voor dat de hele minimaatschappij van de East End de boel vaak bij elkaar moet liegen om te overleven.

Hoewel de focus ligt op de ontsnapte gevangene, is ‘It Always Rains on Sunday’ meer een ensemblefilm waar ieder personage een schakel vormt in een complexe sociale keten. De armoe wordt niet geromantiseerd of verheerlijkt, maar meer als feit gepresenteerd. Het levert nostalgische beelden op (bad in de woonkamer, het Leger des Heils zingend in de regen). Daarnaast worden we getrakteerd op sfeervolle beelden van de lokale markten, pubs en jazzkroegen.

Een meesterwerk wil dit net niet worden. Daarvoor is de uitwerking van de plot niet heel handig en zijn er ook wat schoonheidsfoutjes en luie keuzes (vooral qua establishing shots). Neemt niet weg dat dit een heerlijk tijdloze film is die je kunt genieten op iedere dag van de week. Dus ook op een regenachtige zondag.

VOD-release: 1 december 2021 (Netflix)