It Comes at Night (2017)

Regie: Trey Edward Shults | 88 minuten | drama, thriller, horror | Acteurs: Joel Edgerton, Christopher Abbott, Carmen Ejogo, Riley Keough, Kelvin Harrison Jr., Griffin Robert Faulkner, David Pendleton, Chase Joliet, Mick O’Rourke, Mikey

‘It Comes at Night’ is een psychologische thriller met enkele horrorelementen. Laat dat even op je inwerken, want de marketing voor de film doet anders vermoeden. Griezelliefhebbers die een film voor gore, monsters en jumpscares verwachten, doen er goed aan hun verwachtingen bij te stellen.

Een houten huis in een bos, in een niet nader genoemd land. Er is iemand ernstig ziek, de bulten op zijn lichaam verraden een geheimzinnige ziekte. Zijn familie draagt gasmaskers, er hangt plastic voor de ramen en deuren. Is dat om de ziekte buiten te houden of juist om de buitenwereld te beschermen? ‘It Comes at Night’ doet lang over het duiden van de beelden; je weet wat je ziet, maar er zijn verscheidene motieven voor te vinden.

Dat houdt de spanning er geruime tijd in. Het gezin waar het om draait lijkt sympathiek, al doen ze vreselijke dingen om maar te overleven, maar het kan ook de andere kant op gaan. De komst van een inbreker zet de boel op scherp. Wat is zijn intentie? Is deze Will (Christopher Abbott) daadwerkelijk iemand die zo ongeveer in dezelfde situatie verkeert als Paul (Joel Edgerton), zijn vrouw Sarah (Carmen Ejogo) en hun bijna volwassen zoon Travis (Kelvin Harrison Jr.)? Zelfs wanneer je kennis hebt gemaakt met zijn jonge vrouw Kim (Riley Keough) en het schattige zoontje Andrew (Griffin Robert Faulkner), kun je nog je vraagtekens zetten bij zijn eerlijkheid.

De afwezigheid van context is een sterk punt in het scenario. Je kunt alleen maar raden naar de oorzaak van dit leed. Er is een soort virus gaande, maar of dit wereldwijd is of alleen regionaal, hoe lang de familie al opgesloten zit en waarom juist daar… Het is een goede zet van regisseur Trey Edward Schults (die ook het scenario schreef) om de kijker zo summier van informatie te voorzien. Het helpt enorm mee om de spanning op te bouwen.

Wat uiteraard ook werkt is de sterke acteerprestaties. ‘It Comes at Night’ drijft op de personages en de gevoelens waarmee ze te maken krijgen: angst, wantrouwen, paranoia. De cast, met name Harrison Jr., weet erg goed het gevoel bij de kijker op te wekken dat het kwaad waartegen ze vechten misschien niet een externe maar een interne factor is.

Bioscooprelease: 15 juni 2017
DVD-release: 10 november 2017