It Lives Inside (2023)

Recensie It Lives Inside CinemagazineRegie: Bishal Dutta | 99 minuten | drama, horror | Acteurs: Megan Suri, Neeru Bajwa, Mohana Krishnan, Betty Gabriel, Vik Sahay, Gage Marsh, Jamie Ives, Siddhartha Minhas, Saisha Muni, Paige Shaw, Sangeeta Wylie, Carlo Yu

Een goede horrorfilm is meer dan een reeks zorgvuldig aan elkaar geknipte reeks jump scares. Dat klinkt als een open deur, maar de afgelopen jaren kwam driekwart van alle griezelfilms uit Hollywood via die ingang de zalen in. Gelukkig vindt er een kentering plaats en is er een herwaardering van het genre. De interesse in deze stroming stijgt en dat betekent dat er meer aanbod is. Als filmmaker wil je dan opvallen en dat zorgt ervoor dat sommige creatieve uitspattingen het genre overstijgen. ‘It Lives Inside’ is daar een mooi voorbeeld van. Deze film is meer dan wat enge plaatjes en vertelt een verhaal over het vinden van je identiteit zonder je familie te verloochenen.

In ’It Lives Inside’ maak je kennis met Samidha (Megan Suri). Deze Indiase tiener wil niets liever dan erbij horen op haar Amerikaanse highschool. Ze laat zich door vrienden Sam noemen en sluit haar Indiase familie en cultuur buiten. Tot Sams frustratie duikt haar oude beste vriendin Tamira ineens op. De eenzame Tamira is een buitenbeentje en brabbelt onnavolgbare zinnen terwijl ze een mysterieuze glazen pot met zich meedraagt. Sam flipt als Tamira haar in het bijzijn van haar populaire vriendin aanspreekt en gooit de pot stuk. Daardoor kan een Indiase demon ontsnappen, waardoor Sams leven compleet overhoop gegooid wordt.

Regisseur Bishal Dutta is niet zozeer geïnteresseerd in amputaties, slachtpartijen en bloedfonteinen. Hij wil laten zien Sam zich tussen twee culturen beweegt en dat dit wat doet met haar mentale gezondheid. De tiener hoort nergens echt bij en worstelt met haar familie en omgeving. Het sterke spel van Megan Suri trekt je direct de film in en ze maakt van de nukkige jongvolwassene een inleefbaar personage. Knap, want Sam is niet erg sympathiek. Je begrijpt haar wel en ziet de obstakels die ze moet nemen.

Dutta speelt veel met geluiden en schaduwen en de kracht van suggestie. Dat zorgt voor een beklemmende sfeer. Achteraf besef je pas hoe weinig bloed of jump scares er in deze film zaten. Er zit zeker een gruwelijke scène in, maar dit is geen gore slasher. Je zou dit een drama met een paar schrikeffecten kunnen noemen. Wel een hele spannende, want de sfeer is ronduit creepy te noemen. Genrefans zullen de finale zeker weten te waarderen (een groot deel van het budget heeft daar ingezeten). ‘It Lives Inside’ is een aanrader voor fans van sferische griezelfilms met aansprekende personages, goed acteerwerk en een toffe soundtrack.

Bioscooprelease: 28 september 2023