It Might Get Loud (2008)

Regie: Davis Guggenheim | 95 minuten | documentaire, muziek | Met: The Edge, Jack White, Jimmy Page, Bono, Michael McKean, Larry Mullen Jr., Robert Plan, Meg White

Het gebeurt niet vaak dat je drie generaties gitaarhelden in een ruimte bij elkaar hebt. Drie muzikanten, geboren in 1975, 1961 en 1944. Jack White van The White Stripes, The Edge van U2 en Jimmy Page van Led Zeppelin. Dat dit bijzonder is, beseffen deze gitaarhelden gelukkig zelf ook. We zien ze in afwachting van de ontmoeting naar de locatie rijden en de camera registreert de hooggespannen verwachtingen. Jack White, die even daarvoor al laat zien hoe je eigenhandig een gitaar bouwt van afvalmaterialen, snoeft bijvoorbeeld dat hij gaat proberen zijn collega’s hun trucjes te ontfutselen, maar ook de andere twee geven aan dat ze uitzien naar de ontmoeting.

De opzet van de documentaire is dat de drie gitaristen samen discussiëren over hun geliefde instrument, en het uiteraard ter hand nemen om er een lekker potje op te jammen. Het is jammer dat de hoeveelheid scènes waarin ze daadwerkelijk samen te zien zijn, uiteindelijk wat tegenvalt. Veel meer toont ‘It Might Get Loud’ de afzonderlijke muzikanten in hun eigen omgeving, waarin overigens wel heel duidelijk naar voren komt wat hun achtergrond is, hoe de liefde voor de gitaar is ontstaan en vooral wat ze ermee kunnen. Gelukkig maakt alleen dat ‘It Might Get Loud’ (een uitspraak van The Edge) absoluut de moeite waard. De scènes waarin de drie tezamen laten zien en vooral horen waar ze in uitblinken zijn echter die waar je het meest naar uitkijkt; gelukkig stellen die dan ook niet teleur. De scène waarin Jimmy Page voor zijn collega’s Whole Lotta Love speelt kun je niet anders bekijken dan met een grote grijns op je gezicht.

Het fijne aan Davis Guggenheims benadering is dat hij de muzikanten niet op een voetstuk plaatst. Het zijn in feite nog steeds die jongetjes van de middelbare school, die hun gitaar en de muziek koesteren als zijnde het liefste in hun leven en hun geluk niet op kunnen dat ze met dat instrument de hele wereld aan hun voeten hebben gekregen. Zij kunnen net zo intens genieten van mooie riffs als de muziekliefhebber thuis doet. Wat Guggenheim eveneens aantoont met deze documentaire is dat alles mogelijk is: deze drie gitaristen komen ieder vanuit een moeizame, soms zelfs deprimerende situatie en zijn er toch in geslaagd het beste uit zichzelf te halen en enkele van ’s werelds meest invloedrijke en mooiste muziekstukken te creëren. Tenslotte is de climax, de uitvoering van het Led Zeppelin nummer In My Time of Dying door de drie rockgoden, pure magie.

‘It  Might Get Loud’ is voor gitaarliefhebbers een documentaire om je vingers bij af te likken, maar eigenlijk zou iedereen met een meer dan gemiddelde interesse in muziek deze film moeten kijken.