It Started in Naples (1960)

Regie: Melville Shavelson | 100 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Clark Gable, Sophia Loren, Vittorio De Sica, Marietto Angeletti, Paolo Carlini, Giovanni Filidoro, Claudio Ermelli, Bob Cunningham, Marco Tulli, Carlo Rizzo, Yvonne Monlaur

Mannen gaan in Hollywood veel langer mee dan vrouwen. Waar een actrice op haar 35e eigenlijk al is afgeschreven, blijven mannen tot ruim na hun zestigste nog romantische hoofdrollen spelen. Zeker in de glory days van Hollywood, tussen 1935 en 1965, zag je dan ook veel films waarin jonge actrices het aanlegden met acteurs die hun vader hadden kunnen zijn. Neem nou Cary Grant, die in zijn eerste films schitterde naast Marlène Dietrich (in ‘Blonde Venus’ uit 1932) en dertig jaar later als 59-jarige pronkt naast een de veel jongere Audrey Hepburn in ‘Charade’ (1963). Ook Clark Gable heeft ruim drie decennia lang vele verschillende vrouwen naast zich gehad, en ook in zijn geval werden zijn tegenspeelsters steeds jonger terwijl hij steeds ouder werd. Aan het begin van zijn loopbaan speelde hij aan de zijde van Greta Garbo en Norma Shearer, beide van zijn eigen leeftijd. Aan het einde van zijn lange carrière speelde Gable praktisch dezelfde rol als voorheen, maar stond hij ineens tegenover veel jongere vrouwen als Marilyn Monroe (in hun beider laatste film, ‘The Misfits’ uit 1961). Ook de toen 26-jarige Sophia Loren had de eer te schitteren in een romantische komedie met de toen 59-jarige filmlegende in ‘It Started in Naples’ uit 1960.

Clark Gable speelt in zijn op een na laatste film de rol van Michael Hamilton, een conservatieve advocaat uit Philadelphia die een reis naar Napels in Italië onderneemt. Hij gaat daar naartoe om de zaken van zijn pas overleden broer af te handelen. Het liefst gaat hij zo snel mogelijk weer terug naar Amerika, omdat zijn aanstaande bruid daar op hem wacht. Michael ontdekt echter dat zijn broer jarenlang een verborgen tweede gezin in Italië erop na heeft gehouden. Zijn Italiaanse echtgenote kwam samen met hem om bij een auto-ongeluk. Er blijft ook nog een kind te zijn, de tienjarige Nando (Marietto Angeletti), wiens zorg nu is overgeleverd aan zijn jonge tante Lucia (Sophia Loren). Hamilton besluit eens een kijkje te nemen bij deze tante op het eiland Capri en treft daar een armoedige woning aan. Lucia blijkt de kost te verdienen als nachtclubzangeres en heeft absoluut geen kaas gegeten van het opvoeden van kinderen. Nando loopt tot midden in de nacht nog op straat, rookt en drinkt en scharrelt bij als uitdeler van folders van de nachtclub waar zijn tante werkt. Als klap op de vuurpijl gaat het joch ook niet naar school. Michael is zo geschrokken van de situatie waarin Nando verkeerd, dat hij hem mee wil nemen naar Philadelphia, waar hij naar school kan gaan en iets kan maken van zijn leven. Uiteraard laat Lucia, die zielsveel van het kind houdt, het daar niet bij zitten.

‘It Started in Naples’ werd geregisseerd door Melville Shavelson, die eerder met Loren werkte aan ‘Houseboat’ (1958). Ook toen stond de voluptueuze Italiaanse naast een veel oudere Hollywood-legende, namelijk Cary Grant. Het script voor de film werd gebaseerd op een verhaal van Michael Pertwee en Jack Davies. Eigenlijk weet je als kijker al vanaf het begin hoe de film af gaat lopen. Het is een romantische komedie, dus kun je er vanuit gaan dat Loren en Gable een – weliswaar onwaarschijnlijk – liefdeskoppel zullen vormen. Alles wat daar omheen gebeurt is bedoeld als set-up of als element om de film te rekken. Het verhaaltje is zeer lichtvoetig en oppervlakkig en het is louter vanwege de star power van Gable en Loren en de beeldige plaatjes van het Italiaanse vakantie-eiland Capri dat je blijft kijken. De verschillen tussen het Amerikaanse puritanisme van Hamilton en de Italiaanse losbandigheid worden aangewend om de humor te verzorgen in deze romantische komedie, maar meer dan een flauwe gniffel veroorzaakt dit niet. Helaas is ook de chemie tussen beide hoofdrolspelers ver te zoeken, dus blijft er weinig over van die romantische komedie. Gable speelt op de automatische piloot. Zelfs dan is hij een charmante verschijning, maar hij brengt helaas niets extra’s. Loren mag zich uitleven als zangeres en danseres in een nachtclub en het zijn díe momenten die de film laten stralen. Een pluim voor de jonge Marietto die een aandoenlijk jongetje portretteert. Verder noemenswaardig is Vittorio De Sica als de typisch Italiaanse advocaat van Hamilton met de prachtige naam Mario Vitale.

Verwacht geen hoogstaande cinema van ‘It Started in Naples’, daarvoor is het verhaaltje te mager en zijn de performances van hoofdrolspelers Loren en Gable teveel op de automatische piloot. De beelden van het Italiaanse eiland Capri en de sfeervolle muziek zijn echter schitterend en doen je spontaan verlangen naar een heerlijke vakantie in dit zonovergoten oord. Maar meer dan uiterlijke pracht hoef je van dit niemendalletje echt niet te verwachten.