Italianetz (2005)

Regie: Andrei Kravchuk | 90 minuten | drama, familie | Acteurs: Kolya Spiridonov, Olga Shuvalova, Sasha Sirotkin, Nikolai Reutov, Yuriy Itskov, Denis Moiseenko, Andrei Yelizarov, Polina Vorobyova, Dima Zemlyanko, Daria Lesnikova, Maria Kuznetsova

Een Italiaans stel komt in Rusland een kind uitzoeken. Ze willen er een adopteren en gebruiken de diensten van de madame van het huis om het leukste kind te vinden. Het is een kwestie van zaken doen in een wereld die het door zijn armoede en elendigheid toelaat. Dat het voor de geharde madame om geld draait is de meeste kinderen wel duidelijk maar ze werken aan het toneel mee in de hoop ooit adoptieouders te vinden en ergens anders een beter bestaan op te bouwen. De jonge Vanya lijkt dan ook zijn geluk te hebben gevonden als het Italiaanse stel hem kiest als hun nieuwe kind. Hij wordt al snel door iedereen de Italiaan (Italianetz) genoemd en door iedereen als geluksvogel beschouwd. Maar Vanya heeft andere plannen. Hij begint na te denken over waar zijn moeder zou zijn, niet zeker wetend of zij nog leeft. Hij besluit naar haar op zoek te gaan en is ondanks alle tegenwerking vanuit het weeshuis waarmee hij te maken krijgt vastbesloten haar te vinden.

‘Italianetz’ snijdt enkele thema’s aan die ook in de recente Russische film ‘Vozvrashcheniye’ (ook wel bekend als ‘The Return’) te zien waren. Het missen van een ouder, de armoede en de ruwheid van het opgroeien worden in beide films overtuigend in beeld gebracht en telkens staan kinderen centraal. Het zijn kinderen die in het volwassen, vaak harde milieu snel oud worden maar toch telkens iets van hun kinderlijke onschuld blijven behouden. Dat die kinderlijke onschuld zichtbaar blijft maakt ‘Italianetz’ draaglijk voor de kijker. Alle miserie die voorafgaand en tijdens de zoektocht naar zijn moeder naar voren komt wordt gemengd met de onbevangenheid van Vanya, die zich bovendien met de hulp van enkele anderen overal doorheen weet te slaan. De film draagt hiermee een soort hoopvolle boodschap uit, en vervalt niet – ondanks dat de plot anders zou kunnen doen vermoeden – in enkel pessimistische dramatiek.

De aankleding van de film is sober. Zo wordt er weinig gebruikt gemaakt van muziek en zorgen rustige beelden ervoor dat de volle aandacht gaat naar het verhaal en het sterke acteerwerk. Met name de jonge Kolya Spiridonov als Vanya weet te overtuigen als rustige, naar binnen gekeerde wees die het geluk voor handen lijkt te hebben maar toch vastbesloten is zijn moeder terug te vinden. Het acteerwerk is net als de vormgeving ingetogen. De emotie ligt er nergens te dik bovenop maar het gevoel blijft subtiel aanwezig. Met dit gebrek aan een overdaad aan sentiment weet ‘Italianetz’ zich te onderscheiden van vele andere drama’s en behoudt het de geloofwaardigheid die dit soort films nodig heeft. Met een kalm tempo ontwikkelt zich het verhaal van Vanya naar een passende climax en de geduldige kijker wordt zodoende goed beloond.

David Croese

Bioscooprelease: 6 september 2007