It’s Hard to Be Nice – Tesko je biti fin (2007)

Regie: Srdjan Vuletic | 102 minuten | drama | Acteurs: Saa Petrovic, Daria Lorenci, Damir Savic, Emir Hadzihafisbegovic, Senad Basic, Jasna Zalica, Norman Mahmutovic, Aleksandar Seksan, Izudin Bajrovic, Sanja Buric, Ejla Bavcic, Zana Marjanovic, Jasna Beri, Armis Masic, Josip Pejakovic

Dat het inderdaad moeilijk is aardig te zijn; het juiste te doen blijkt wel uit deze tweede film van Srdjan Vuletic. Fudo is verstrikt geraakt in zijn eigen verleden, en dat is in een stad als Sarajevo, waar de komst van het grote geld sommige mensen een vertroebelde blik lijkt te hebben gegeven, niet makkelijk. Zo iemand is Sejo, een kleine crimineel die alle macht die hij heeft, optimaal wil aanwenden om anderen te intimideren en manipuleren. Naïeve goedzak Fudo wil het beste voor zijn gezin, maar laat zich ook beïnvloeden door de ‘adviezen’ van Sejo en anderen. Daarom leent hij een omvangrijk bedrag voor de aanschaf van een nieuwe taxi, met het idee zijn problemen hierdoor op te kunnen lossen. Natuurlijk gaat het van kwaad tot erger en maakt Sejo misbruik van de – voor hem voordelige – situatie door Fudo nog een keer een klusje te laten doen. Fudo, die inmiddels ook nog zijn vrouw terug moet winnen, staat erop dat hij niets illegaals meer wil doen, maar legt zijn vertrouwen toch weer in de schurkerige Sejo. Deze, soms wat voorspelbare, ontwikkelingen zijn uiterst geestig uitgewerkt, met oog voor detail en aandacht voor grappige dialogen en karakters.

De regisseur heeft bewust gekozen voor een feelgood-aanpak en heeft een al te ellendig einde achterwegen gelaten. Naar eigen zeggen heeft de gemiddelde inwoner van Sarajevo al genoeg aan het hoofd en kan een film juist dienen om even van de harde realiteit los te komen. Dat de Bosniërs het hardst lachen om andermans ellende, is dan ook geen toeval en de film zit daarom vol zwarte humor en schrijnende momenten. Of ieder publiek hetzelfde zal reageren is niet zeker, maar over het algemeen is de film heel toegankelijk en maakt het optreden van Sasa Petrovic als Fudo veel goed. Ook zijn vrouw Azra (Daria Lorenci) is charmant en geloofwaardig.

Regisseur Srdjan Vuletic won in 2004 in Rotterdam nog een Tiger Award met ‘Summer in the Golden Valley’, een film die zich ook afspeelde in Sarajevo, met name in het semi-criminele circuit. Vuletic gaat met ‘It’s Hard to Be Nice’ op dezelfde voet verder, maar integreert hierin nog wat meer (zwarte) humor en een groter lichtpuntje aan het einde van alle narigheid. Af en toe, bijvoorbeeld tijdens het bewust gekozen happy end, schiet de film wel een beetje door in alle joligheid; sommige momenten zijn te voorspelbaar om nog echt grappig te zijn, terwijl andere originele vondsten juist zeer verrassend werken. Er zit in ieder geval genoeg in om ruim anderhalf uur te kunnen boeien.

Ruby Sanders

Bioscooprelease: 10 april 2008