Ja zuster, nee zuster (2002)

Regie: Pieter Kramer | 100 minuten | komedie, musical | Acteurs: Loes Luca, Tjitske Reidinga, Waldemar Torenstra, Edo Brunner, Lennart Vader, Beppe Costa, Paul Kooij, Paul de Leeuw, Frits Lambrechts, Pierre van Duijl, Raymonde de Kuyper, Trudy de Jong, Trudie Lute, Olga Zuiderhoek, Henk Stuurman, Henny Westerveld, Ad Knippels, Koos van der Knaap, Guus Dam, Joep Onderdelinden, Arjan Ederveen, Dylan Aziz, Jorgo Dimitriu, Gamze Güleç, Braz Keur, Loulou Keppy, Dorijn Curvers, Han van Eijk, Jody Pijper, Dian Senders, Ingrid Simons, Reinder van der Naalt

Of je nu geboren bent in de jaren zestig van de vorige eeuw of daarvoor, of pas later op de wereld kwam, de kans is klein dat je nog nooit van “Ja zuster, nee zuster” gehoord hebt. Wie zich ook maar enigszins bewust is van Nederlandse cultuur in de vorige eeuw, zal deze titel op zijn minst wel eens voorbij hebben zien komen. Deze televisieserie werd geschreven door de toch al legendarische Annie M.G. Schmidt en bekende gezichten als Hetty Blok, Leen Jongewaard, Albert Mol en Barrie Stevens hadden er een vaste rol. Door de aanstekelijke liedjes (die Annie M.G. Schmidt samen met Harry Bannink schreef) die zich onmiddellijk in je hoofd vastzetten en de komische verwikkelingen rondom het rusthuis waar de serie om draait, groeide de populariteit van de serie gedurende de jaren dat het uitgezonden werd (1966-1968) enorm. Het lot wil dat de afleveringen geschoten werd op een destijds nieuw en duur videosysteem, Ampex. Omdat de banden zo prijzig waren, werden de opnamen na de uitzending gewist voor hergebruik. Er bestaat dus geen enkele aflevering meer van de serie. Ongelooflijk als je er over nadenkt, maar het heeft ongetwijfeld bijgedragen aan de iconische status van “Ja zuster, nee zuster”.

In 2002 mocht een hele nieuwe generatie kennismaken met zuster Klivia, de boze buurman Boordevol en alle bewoners van het rusthuis door de speelfilm ‘Ja zuster, nee zuster’. Pieter Kramer (regie) en Frank Houtappels (scenario) hadden al ervaring met het tot leven wekken van het oude materiaal, want zij waren ook al verantwoordelijk voor de toneelversie van JZNZ (1999).

‘Ja zuster, nee zuster’ is een muzikale komedie en door de musical-setting zijn de gebeurtenissen net iets buiten onze werkelijkheid. De cast gaat daarin volledig mee, en zet hun personages dik aan, met overdreven gebaren en intonaties. Het verhaal is eenvoudig: in het rusthuis van zuster Klivia (Loes Luca met een onvervalst Gronings accent, als ode aan Hetty Blok) wonen danseres Jet (Tjitske Reidinga), Bobby (Lennart Vader), Bertus (Edo Brunner) en de ingenieur (Beppe Costa). Het huis is onderverhuurd door buurman Boordevol (Paul R. Kooij) en die vindt al gauw dat er te veel lawaai gemaakt wordt. Bij het minste of geringste sleept hij zuster Klivia voor het gerecht, maar tot op heden is het hem niet gelukt om de onruststokers te verjagen. Wanneer Jet op straat de charmante Gerrit (Waldemar Torenstra) ontmoet, volgt hij haar na een liedje en een dansje in de regen naar huis en hij kan haar maar niet uit zijn hoofd zetten. Omdat hij inbreker is, weet hij zich ’s avonds makkelijk toegang tot het rusthuis te verschaffen, maar zuster Klivia betrapt hem. Gerrit wordt ook een vaste bewoner van het rusthuis, maar wanneer buurman Boordevol hoort dat er nu een inbreker naast hem woont, grijpt hij die aanleiding aan om de buren weg te pesten. Maar ondertussen heeft de ingenieur een middeltje uitgevonden waarmee slechte mensen goed worden… hij mag het alleen niet op mensen uittesten…

Voor de generatie die de tv-serie nog gezien heeft, is ‘Ja zuster, nee zuster’ een feest van herkenning. Maar ook nieuwkomers – mits zij in zijn voor camp – zullen genieten van de joligheid die deze musical over de kijker uitstort. De liedjes vormen het kloppend hart van de film, het scenario is daar vakkundig omheen geweven. Klassiekers als ‘Niet met de deuren slaan’, ‘Mijn opa’ en ‘Wil u een stekkie van de fuchsia’ komen voorbij en de choreografie is om van te smullen. Ook een pluim voor de art direction: de sets en kleding zijn kleurrijk en uitbundig. ‘Ja zuster, nee zuster’ zal niet ieders kopje thee zijn, maar voor de liefhebbers van onvervalste Nederlandse camp is deze film een schot in de roos.

Bioscooprelease: 3 oktober 2002
DVD-release: 1 mei 2018 (Annie MG Schmidt 8 DVD collectie)