Jack Reacher (2012)

Regie: Christopher McQuarrie | 130 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Tom Cruise, Rosamund Pike, Richard Jenkins, David Oyelowo, Werner Herzog, Jai Courtney, Vladimir Sizov, Joseph Sikora, Michael Raymond-James, Alexia Fast, Josh Helman, Robert Duvall, James Martin Kelly, Dylan Kussman, Denver Milord, Susan Angelo, Julia Yorks, Nicole Forester, Delilah Picart, Joe Coyle, Alicia Murton, Peter Gannon, David Whalen

Volgens schrijver Lee Child, geestesvader van de succesvolle detectiveboeken met in de hoofdrol Jack Reacher, is het ‘onmogelijk om een acteur te vinden die de imposante Jack Reacher kan spelen en om het gevoel van de boeken in een film te verwerken’. Regisseur Christopher McQuarrie heeft zich door deze woorden echter niet laten afschrikken en doet met de film ‘Jack Reacher’ toch een poging om het gelijknamige personage ook op het witte doek tot een succes te maken. Voor de ‘onmogelijke’ taak om de rol van Jack Reacher te vervullen is de keuze uiteindelijk op Tom Cruise gevallen (bij ‘Valkyrie’ werkten hij en McQuarrie ook al samen) die, hoewel zijn uiterlijke vertoning niet zoals die van de gigant uit de boeken is, natuurlijk wel in staat moet worden geacht om een geloofwaardig karakter neer te zetten.

In totaal zijn er al zestien delen in deze spionagethriller verschenen, maar deze film is gebaseerd op deel negen, het in 2005 verschenen ‘One Shot’. Het verhaal draait om een seriemoord. In de vrij heftige openingsscène zien we een sluipschutter vijf op het oog willekeurige mensen neerschieten. De ogenschijnlijke dader wordt vrijwel meteen opgepakt maar in plaats van schuld te bekennen, smeekt hij om Jack Reacher op te trommelen. Jack Reacher is een voormalig militair die al een paar jaar uit beeld is bij de CIA en niemand heeft hem in tijden gezien. Geheel toevallig (of niet?) duikt hij vlak na de arrestatie van hoofdverdachte Barr (Joseph Sikora) uit het niets op en overtuigt advocate Helen (Rosamund Pike) Reacher om aan het onderzoek mee te werken.

Al snel blijkt, niet geheel onverwachts, de vork iets anders in de steel te zitten dan in eerste instantie gedacht en ontvouwt zich een interessante thriller. Tom Cruise weet zeker te overtuigen in zijn sterke vertolking van Jack Reacher, die sowieso een interessant personage heeft. Hij is niet van de lange zinnen, maar de vele oneliners zijn humoristisch en interessant genoeg om de aandacht vast te houden. Dit geldt ook voor de actie in de film, want hoewel de focus uiteraard meer op het onderzoek naar de moord ligt, zien we Tom Cruise vaak genoeg in vechtscènes aan het werk. Cruise heeft al vaak genoeg bewezen hierin prima zijn mannetje te staan en ook deze keer doet hij dit met verve. Voor veteraan Robert Duvall is er tegen het einde van de film ook nog een leuke rol weggelegd.

‘Jack Reacher’ is dan ook een prima thriller, maar eentje die je wel met het gevoel achterlaat dat er meer in had gezeten. Grootste mankement is de speelduur van 130 minuten. Hierdoor ligt het tempo laag en worden veel scènes net te lang gerekt. Een wilde autoachtervolging bijvoorbeeld is in het begin zeer spectaculair maar gaat net wat te lang door, zoals ook de opbouw van de film te traag is en het lang duurt voordat ‘Jack Reacher’ echt op gang komt. Ondanks dit en het weinig verrassende verhaal, dat ondanks een paar twists niet weet te sprankelen, is ‘Jack Reacher’ een bovengemiddelde thriller geworden. Met dank aan de sterke cast weet de film uiteindelijk toch van begin tot eind te boeien. McQuarrie en Cruise mogen dan ook nog wel een keer op herhaling voor een eventueel vervolg.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 26 december 2012
DVD- en blu-ray-release: 22 mei 2013