Jackass Presents: Bad Grandpa (2013)

Regie: Jeff Tremaine | 92 minuten | komedie | Acteurs: Johnny Knoxville, Jackson Nicoll, Spike Jonze, Georgina Cates, Blythe Barrington-Hughes, Kassidy Hejlik, Kamber Hejlik, Brittany Mumford

Gezellig met je opa een ijsje eten in het park of samen een spelletje Rummikub spelen op een regenachtige zondag. De verhalen van vroeger eindeloos aanhoren. Voor veel kleinkinderen een bekend scenario. Helaas voor Billy niet.  Zijn grootvader uit de nieuwe Jackass film ‘Bad Grandpa’ is van een heel ander kaliber.

Als Irving Zisman in de wachtkamer van het ziekenhuis slecht nieuws medegedeeld krijgt over zijn vrouw, is hij zichtbaar opgelucht. Het juk van zijn huwelijk wordt op 86-jarige leeftijd van zijn schouders gehaald. Tijdens de wake voor zijn vrouw wordt Zisman verrast door Kimmy, zijn aan drugs verslaafde dochter. Ze heeft haar zoontje Billy meegenomen en vraagt haar vader om een gunst. Of hij Billy naar zijn vader wil brengen want ze heeft “even” geen ruimte in haar leven voor de jongen en haar crackverslaving. Billy’s “low life” vader woont alleen honderden kilometers verderop. Irving is er niet happig op, maar wordt voor een voldongen feit gesteld. Met tegenzin neemt hij zijn kleinzoon onder zijn hoede. Met de zon op hun gezicht beginnen ze aan de trip. Dat de overleden oma van Billy in de kofferbak van de auto meereist naar haar laatste bestemming is voor zowel Irving als zijn onverschillige kleinzoon geen enkel probleem. En wie zegt dat je onderweg niet een beetje plezier mag hebben?

Het fenomeen ‘Jackass’ is bij vrijwel iedereen bekend: een groep bevriende losbollen die extreme “practical jokes” en stunts uithalen voor het vertier van de kijkers van MTV. Bedenkers Jeff Tremaine (‘Jackass 3.5’) en Johnny Knoxville (‘Jackass’, ‘The Dukes Of Hazzard’) hebben met het shockerende ‘Jackass Presents: Bad Grandpa’ een spin-off geproduceerd rondom Irving Zisman. Zijn karakter is geen onbekende bij het Jackass publiek want de tot hoog bejaarde geschminkte Knoxville is al vaker verschenen in de originele episodes. Met succes, want de capriolen die je van de heren van ‘Jackass’ mag verwachten zijn in ‘Bad Grandpa’ ruim vertegenwoordigd. Met verborgen camera’s worden onschuldige omstanders een reactie ontlokt in absurde en gênante situaties die Billy en Irving in scène zetten. Van winkeldiefstal, boze biker bendes, minderjarig drankmisbruik en stripacts tot hoogbejaarde geslachtsdelen die overduidelijk zichtbaar zijn. Niks is te gek in deze vermakelijke “All American candid camera” roadtrip!

Lisette van der Meij

Bioscooprelease: 24 oktober 2013
DVD- en blu-ray-release: 26 februari 2014