James Dean (2001)

Regie: Mark Rydell | 95 minuten | drama, biografie | Acteurs: James Franco, Michael Moriarty, Valentina Cervi, Enrico Colantoni, Edward Herrmann, Joanne Linville, John Pleshette, Barry Primus

Als de tv-film ‘James Dean’ afgelopen is, zie je de volgende woorden staan: “Deze film is gebaseerd op feiten en aangevuld met gegronde aannames.” Een verfrissende zin in een frisse film. ‘James Dean The Movie’ is zo’n zeldzame biopic die zichzelf wat dichterlijke vrijheden toekent, om het verhaal wat meer gewicht te geven. Ook als je niet bekend bent met het Hollywoodfenomeen, is deze biopic de moeite van het bekijken waard.

James Franco speelt James Dean. Als ‘Jimmy’ naar L.A verhuist, hoopt hij door te breken als acteur. Al snel wordt zijn enorme talent ontdekt. Dean weet als geen ander in de huid te kruipen van zijn personages. Het levert de ambitieuze acteur veel lof op. James kan echter niet omgaan met de roem. Als de studiobonzen hem willen korthouden, wordt Dean steeds moeilijker in de omgang. Alle lof betekent niets voor hem. De liefde van zijn vader is wat James hoopt te verdienen, maar dat valt niet mee. De relatie tussen vader en zoon verloopt uiterst moeizaam. De gevoelige James worstelt met zichzelf, zijn leven en de liefde.

Omdat de makers van deze biopic zichzelf wat meer vrijheid hebben gegund, hebben ze gekozen om een boeiend verhaal te vertellen over een interessant mens. In tegenstelling tot andere biopics is ‘James Dean’ geen droog geschiedenislesje, maar een vlotte film over een getalenteerd maar moeilijk mens. Franco lijkt als twee druppels water op Dean. De jonge acteur zet de legendarische filmster neer als een gekweld mens die moeite heeft met zichzelf en de wereld om hem heen. Dean geniet van zijn succes, maar zijn verleden hangt als een schaduwdeken boven hem heen. Vooral de moeizame band met zijn vader breekt hem op.

Franco’s acteerwerk is de grote kracht van deze film. De jonge acteur heeft de mimiek van Dean akelig goed onder de knie. Soms lijken feit en fictie door elkaar heen te lopen, zo goed is Franco’s spel. Ook zet de acteur James Dean op een verrassende manier neer. Achter de stoere houding van de titelheld gaat een gekwetst mens schuil. Dean is, in deze film althans, wanhopig op zoek naar liefde en zelfbevestiging. Vooral het respect van zijn vader is erg belangrijk voor hem. Franco zet een gevoelsmens neer, die zich probeert te handhaven in een wereld waarin het innerlijk niet van belang is. Hollywood draait om uiterlijkheden. Franco laat zijn personage stoom af blazen door zijn roekeloos rijgedrag. De drang naar snelheid en vrijheid wordt Dean uiteindelijk fataal.

Of de gebeurtenissen die deze tv-film je voorschotelt ook echt gebeurd zijn, blijft giswerk. Het levert hoe dan ook interessante karakterstudie op. Regisseur Mark Rydell en James Franco pogen een beeld te geven van een persoon die iedereen kent, maar tegelijkertijd een raadsel vormde voor zichzelf en anderen. Dichterlijke vrijheid of niet, het heeft in ieder geval een interessante film opgeleverd. Een film die recht doet aan Dean als acteur en misschien ook als mens.