Japanese Story (2003)

Regie: Sue Brooks | 102 minuten | drama | Acteurs: Toni Collette, Gotaro Tsunashima, Matthew Dyktynski, Lynette Curran, Yumiko Tanaka, Kate Atkinson, Bill Young, Reg Evans, George Shevtsov, Justine Clarke, Igor Sas, Mike Frencham, John Howard, Phil Bennett, Heath Bergersen

In ‘Japanese Story’ is de onmiskenbare hoofdrolspeler het uitgestrekte en indrukwekkende Australische landschap. Het verhaal over de romance tussen een Australische geologe en een Japanse zakenman lijkt op een invuloefening ter ondersteuning van de prachtige shots van de Australische outback. Dat de twee zich tot elkaar aangetrokken voelen is niet erg geloofwaardig, maar een crisissituatie kan vreemde dingen doen met mensen.

Dat het verhaal meer vragen oproept dan het beantwoordt is de grootste valkuil van de film. Verhaallijnen worden niet goed uitgewerkt en er worden te grote sprongen gemaakt om tot cruciale wendingen te kunnen komen. Het dramatische einde van de film zal menig kijker rauw op zijn dak vallen. Een romantische roadtrip wordt dan plotseling een nachtmerrie. Het gezeul van Collette met haar dode Japanse geliefde is bijna te schrijnend en te uitputtend om naar te kijken.

Behalve dat de romance tussen Collette en Tsunashima niet erg geloofwaardig overkomt, zijn er nog andere zwakke punten in het verhaal te bespeuren. Dat mensen de Australische woestijn intrekken zonder rekening te houden met eventuele autopech, en dus zonder voorraden, is volstrekt onlogisch. Maar toch is dat precies wat er in deze film gebeurt. De scènes waarin Collette zich na een romance van krap een paar dagen opwerpt als een soort weduwe van haar overleden minnaar zijn misplaatst. Dat ze haar gevoelens een plaats wil geven is logisch, maar dat ze zich tekort voelt gedaan omdat ze niet betrokken wordt bij het regelen van de uitvaart is compleet onzinnig.

De aanwezigheid van Toni Collette is overigens wel hetgeen dat het bekijken van deze film nog enigszins de moeite waard maakt. Deze rasactrice heeft prachtige rollen op haar naam staan in films als ‘Muriels Wedding’, ‘The Sixth Sense’, ‘The Hours’ en ‘About a Boy’. In ‘Japanese Story’ zet ze de geologe Sandy treffend neer als een vrouw die zich prima staande houdt in de mannenwereld van de mijnbouw. Ze is een van de jongens, zonder haar vrouwelijkheid te verliezen.

‘Japanese Story’ is, hoewel visueel gezien een feest om naar te kijken, een niemendalletje. Desondanks werd deze film bedolven onder de Australische filmprijzen. Misschien was 2003 gewoon niet zon goed filmjaar voor Australië. Of was men onder de indruk van deze poging van regisseuse Sue Brooks om het oude zeer in de betrekkingen tussen Japan en Australië, ontstaan door de Tweede Wereldoorlog, te overstijgen met dit liefdesverhaal.

Saskia Blokker

Bioscooprelease: 21 juli 2005