Jay and Silent Bob Reboot (2019)

Recensie Jay and Silent Bob Reboot CinemagazineRegie: Kevin Smith | 105 minuten | komedie | Acteurs: Jason Mewes, Kevin Smith, Joey Lauren Adams, Ben Affleck, Matt Damon, Tommy Chong, Harley Quinn Smith, Joe Manganiello, Val Kilmer, Chris Hemsworth, Shannon Elizabeth, Rosario Dawson, Aparna Brielle, Jason Biggs, Ming Chen, Walter Flanagan, Bryan Johnson, Mike Zapcic, Marilyn Ghigliotti, Ernest O’Donnell, Brian O’Halloran, Scott Schiaffo, Keith Coogan, Treshelle Edmond, Kevin Foster, Ralph Garman

Ooit gold Kevin Smith als een aanstormend talent. De Amerikaan maakte parels als ‘Clerks’ en ‘Chasing Amy’ waarmee hij bewees dat grove humor en schuttingtaal prima samenging met de pijn die bij een onbereikbare liefde of een uitzichtloze baan hoort. Ondanks het puberale jasje waren deze films gelaagde vertellingen over inleefbare problemen. Smith werd steeds beroemder en begon zijn werkveld te verleggen naar onder meer het schrijven van stripboeken en het inblikken van genrefilms.

De laatste tijd werkt hij in de marge en doet hij waar hij zin in heeft. Zo maakte hij onder meer het bizarre ‘Tusk’ waarin een oude zeeman een irritante podcaster veranderde in een walrus(!) Het kan verkeren. Omdat Smith waarschijnlijk weer zin had in een bioscoophit, besloot hij een reboot te maken van zijn stonerkomedie ‘Jay And Silent Bob Strike Back’ uit 2001. Net zoals zoveel hervertellingen had deze nieuwe poging niet gehoeven. In Nederland verscheen deze film al geruisloos in de schappen van de digitale videotheek. Dat belooft wat.

‘Jay and Silent Bob Reboot’ draait om de gelijknamige titelhelden, vertolkt door respectievelijk Jason Mewes en Kevin Smith. Deze twee lapzwansen doden de tijd door te blowen en doelloos rond te hangen. Dat verandert als het duo te horen krijgt dat er een reboot komt van ‘Bluntman and Chronic’: de strip die gebaseerd is op hun leven en waarvoor zij geen toestemming hebben gegeven. De antihelden besluiten naar Hollywood te gaan om de verfilming te stoppen.

Smith is de laatste jaren zijn scherpte kwijt en probeert door middel van ‘shock value’ te scoren (iets over een gore transformatie van man naar walrus). Met ‘Jay and Silent Bob Reboot’ hoopt hij zijn oude succes te reanimeren. Dat lukt niet, maar fans van de titelhelden kunnen deze film best een kans geven. Smith heeft een hoop cameo’s van beroemde Amerikanen in zijn film gepropt en dat is leuk. Ook referenties naar franchises als ‘Star Wars’ en ‘Marvel Comics’ zijn leuk bedacht. Ook wordt de populariteit – en gemakzucht – van reboots op de hak genomen.

Van een snedige parodie is echter geen sprake. De grappen zijn lomp en de dialogen grof. Smith bedient zich van puberale humor en daar moet je voor in de stemming zijn. Deze film is een aanrader voor de fans van de twee antihelden en van liefhebbers van Smiths oudere werk. Niet erg scherp, maar wel bot. Ook een handelsmerk van deze regisseur.

DVD- en blu-ray-release: 19 februari 2020