Jennifer’s Body (2009)

Regie: Karyn Kusama | 102 minuten | horror, thriller, komedie, science fiction | Acteurs: Megan Fox, Amanda Seyfried, Johnny Simmons, Adam Brody, J.K. Simmons, Amy Sedaris, Chris Pratt, Juno Ruddell, Kyle Gallner, Colin Askey, Megan Charpentier, Josh Emerson, Emma Gallello, Dan Joffre, Ryan Levine, Nicole Leduc, Michael Brock, Genevieve Buechner, Sal Cortez, Megan Danso, Carrie Genzel, Eve Harlow, Aman Johal, Juan Riedinger, Cynthia Stevenson, Karissa Tynes, Michelle Andrew, Edwina Cheer, Kìer Mellour, Charlie Robson, Emily Tennant, Ashley Whillans

In de horrorkomedie ‘Jennifer’s Body’ komen drie ongelijkwaardige talenten samen. Regisseuse Karyn Kusama viel met debuut ‘Girlfight ‘in de prijzen op het prestigieuze Sundance Festival. Schrijfster Diablo Cody vergaarde met het scenario van filmhuiskomedie ‘Juno’ in één klap arthouse-credibility. Actrice Megan Fox (‘Transformers’) heeft nada credibility, maar haar sexy verschijning brengt hele horden mannen in serieuze verwarring.

Het resultaat van deze wonderlijke samenwerking valt niet mee. Dat ligt deels aan de vermenging van genres. ‘Jennifer’s Body’ probeert een combinatie die niet werkt. De bijdehante humor slaat dood tegen de bloederige horror, de horror valt nauwelijks serieus te nemen met al die lollige terzijdes. En vaak zijn die terzijdes niet eens zo heel lollig.

Helaas heeft de film meer ambities dan puur vermaak. ‘Jennifer’s Body’ steekt de draak met collectieve rouw en de mensen die daaraan verdienen, hekelt de snelheid waarmee de moderne mens over drama’s heenstapt, vermoeit ons met flauwe popculturele verwijzingen en wil ook nog iets kwijt over slappe mannen en sterke vrouwen. Door al die zijwegen verliest de film aan focus en huppelt van hot naar her. Behalve op het eind, als de horror en de bijbehorende clichés het overnemen en de film pas echt saai wordt.

Komt bij dat ‘Jennifer’s Body’ een hoog exploitatiegehalte heeft. Iedereen die wel eens heeft gefantaseerd over Megan Fox, zoenende highschoolchicks of een paar halfnaakte puberlijven, wordt hier bediend. Hoewel het geen straf is om Fox te zien skinnydippen of in close-up te zien tongen met Amanda Seyfried, houden die scènes het verhaal nodeloos op. Het ondergraaft daarbij iedere artistieke pretentie die de film mocht hebben.

Enige kwaliteit van ‘Jennifer’s Body’ is dat de film nauwelijks verveelt. Door de overdaad aan zijwegen weet je nooit waar je terechtkomt en blijf je nieuwsgierig naar een volgende scène. Daarmee is ‘Jennifer’s Body’ nog lang niet gered. Alleen de fans van Megan Fox gaan hier rooie oortjes van krijgen. Gelukkig voor de makers zijn dat er velen.

Bioscooprelease: 15 oktober 2009