Jerry & Marge Go Large (2022)

Regie: David Frankel | 96 minuten | biografie, komedie | Acteurs: Bryan Cranston, Annette Bening, Rainn Wilson, Larry Wilmore, Michael McKean, Michael McKean, Jake McDorman, Anna Camp, Devyn McDowell, Ana Cruz Kayne, Colton Whitfield, Jackson Whitfield, Uly Schlesinger, Cheech Manohar, Tracie Thoms, Lindsay Rootare, Don Stallings, Subhash Mandal, K.D. O’Hair

Wat doe je als de gapende leegte van het pensioen je recht in de ogen staart en je jezelf afvraagt of je leven tot dan toe allemaal wel de moeite waard is geweest?

Dat overkomt fabrieksmanager Jerry Selbee (Bryan Cranston) in ‘Jerry & Margo Go Large’ in het slapende dorpje Evart, Michigan. In deze – op een waar verhaal gebaseerde – film ontmoeten we hem op de dag van zijn pensioen. Zijn vrouw Marge (Annette Bening) en gezin proberen hem een nieuwe hobby aan te reiken in de vorm van een boot, maar deze verdwijnt al na één poging in de hoek van de schuur. Op het moment dat wanhoop op de loer ligt, ontdekt Jerry een loophole in een loterij en ontstaat er het plan om dat om te zetten in een verdienmodel. Naast dat het Jerry en Marge weer eens een gezamenlijke activiteit geeft, biedt het ook een kans hun woonplaats nieuw leven in te blazen. In eerste instantie gaat dit crescendo en wordt het bedrijf steeds groter doordat veel dorpsgenoten graag willen investeren. Op het moment dat een groep studenten ook de fout in de loterij ontdekt dreigt er echter een kink in de kabel te komen.

‘Jerry & Margo Go Large’ is een feelgood film die perfect is voor hen die zoeken naar wat troost en positiviteit. Bryan Cranston zet een overtuigende goedzak neer die doet denken aan Walter White in het begin van “Breaking Bad”. Ook Bening is goed gecast in de rol van vrouw die eigenlijk ook uit de sleur wil en op zoek is naar avontuur. Hoewel het niet per se een gelaagd verhaal is, zijn er toch een paar interessante subplots. Er is het existentiële element (“waar doe je het voor”, “moet je altijd weg uit een dorp om iets van je leven te maken”), maar ook de relatie tussen vader en zoon. Het toont hoezeer zo’n band, of juist het ontbreken daarvan, door beiden op een totaal verschillende manier wordt ervaren. Dit zijn wellicht wat gezochte elementen, want regisseur David Frankel heeft ongetwijfeld geen hoogdravende bedoelingen gehad. Toch werkt dit goed in een film die verder niet uitblinkt in verrassingen.

Er zijn momenten waarop de film het gevaar loopt iets te sentimenteel te worden, maar al met al zit er wel hart in het verhaal. De tegenstelling tussen idealisme en snel geld willen verdienen is goed neergezet in de verhouding tussen de Selbees en de studenten. Als kijker zal je niet heel veel nieuwe inzichten verwerven, maar in tijden als deze kan het nooit kwaad om weer geconfronteerd te worden met de goedheid van de mens.

Gijsbert Ambachtsheer

Waardering: 3.5