Jersey Boys (2014)

Regie: Clint Eastwood | 134 minuten | biografie, drama, musical | Acteurs: Christopher Walken, John Lloyd Young, Vincent Piazza, Freya Tingley, Michael Lomenda, Francesca Eastwood, Erich Bergen, Kathrine Narducci, James Madio, Mike Doyle, Billy Gardell, Steve Schirripa, Joseph Russo, Erica Piccininni, Jeremy Luke, Elizabeth Hunter, Steve Monroe, Renée Marino, Lacey Hannan, Donnie Kehr

Clint Eastwood laat zich in zijn regiecarrière niet leiden door generieke hokjesvorming en de beklemmende wetten  van Hollywood. De oud-acteur (Eastwood heeft herhaaldelijk aangegeven gestopt te zijn met acteren) kiest zijn eigen weg en weet zodoende platgetreden paden te omzeilen. Die instelling resulteert in een veelgeprezen repertoire van verfrissende en originele films. Ook de keuze voor ‘Jersey Boys’ is onorthodox. De film is een adaptatie van de gelijknamige musical. Met vier Tony Awards (onder andere voor beste musical en beste acteur John Lloyd Young, die ook in de film hoofdrolspeler Frankie Valli vertolkt) was dat theaterstuk zo succesvol dat niets een verfilming in de weg stond. Dat Eastwood aan het hoofd van de productie staat, is op het eerste gezicht minder verwacht.

‘Jersey Boys’ vertelt het verhaal van vier jongens uit New Jersey die dromen van een betere toekomst. De stad mocht in de jaren 60, de tijd waarin de film zich inspeelt, nog net in de schaduw staan van zijn grotere broer New York. Veel perspectief op een succesvol leven was er dan ook niet. Zo zegt Tommy DeVito, één van de vier bandleden, letterlijk dat er slechts drie toekomstscenario’s zijn: het leger dienen, in zaken gaan die het daglicht niet verdragen kunnen of een carrière maken als muziekster. Het eerste is voor de jongens een ver-van-hun-bed-show. Voor een loopbaan in de kleine criminaliteit zijn ze ook niet in de wieg gelegd, zo bewijzen de personages keer op keer. Het enige wat hen resteert is het te proberen als artiesten.

De weg naar het sterrendom is er één vol hindernissen. Hun afkomst uit de arme migrantenwijken van New Jersey staat snel succes in de weg. De keuze tussen een leven in de criminaliteit en het artiestenbestaan wordt niet in een handomdraai gemaakt. Concluderend hebben de vier de grootse moeite hun verleden achter zich te laten. Aan de andere kant maakt het hun ook tot wie ze echt zijn. Dat komt de geloofwaardigheid sterk ten goede. De authenticiteit spat er vanaf in ‘Jersey Boys’. Hun onvervalste Italiaans-Amerikaanse accenten, de kleurrijke decors en mise-en-place vol beweging die de jaren 60 weer tot leven brengen en de vette one-liners zorgen allemaal voor het juiste gevoel. Het is vooral hier waar Eastwood schittert als regisseur. Tezamen met zijn uitstekende spelregie leidt hij de toeschouwer een welgevormde wereld vol hits als ‘Sherry’ en ‘Can’t Take My Eyes Of You’ in.

Dat is onder de streep echter niet voldoende. ‘Jersey Boys’ hopt daarvoor te veel van de ene gebeurtenis naar de andere. Het gevolg daarvan is dat de scènes aan de korte kant zijn. Daardoor blijft er weinig ruimte over voor uitweiding en diepgang. De innerlijke wereld van de hoofdpersonages blijft dientengevolge grotendeels gesloten voor de buitenwereld. Daarbij is de film zo fragmentarisch dat er veel informatie verloren gaat. Wanneer de jonge Frankie Valli de aanvankelijke vrouw van zijn dromen ontmoet, zijn ze in de volgende scène getrouwd. En zo worden er meer tijdssprongen gemaakt die anders meer inzicht hadden kunnen geven over de motivaties van de personages. Om toch duiding te geven aan hun welgevallen laat Eastwood zijn personages regelmatig in de camera praten. Het is een geforceerde oplossing die weinig toevoegt aan het verhaal.

Door het gebrek aan echte diepgang en emotie is ‘Jersey Boys’ eigenlijk een typische rechttoe rechtaan Eastwood geworden, zoals we hem kennen van zijn acteerwerk en een film als ‘Gran Torino’. Maar waar in die films vaak simpele goed-kwaaddichotomieën centraal staan, wordt in ‘Jersey Boys’ een veelomvattende ontstaansgeschiedenis van een popgroep uit te doeken gedaan. Voor karakterontwikkeling is weinig plaats, omdat er zoveel verteld moet worden. Die gebeurtenissen zijn vaak amusant, maar wat betreft de betrokkenheid bij de personages laat ‘Jersey Boys’ veel te wensen over.

Wouter Los

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 19 juni 2014
DVD- en blu-ray-release: 5 november 2014