Jess & James (2015)

Regie: Santiago Giralt | 92 minuten | drama | Acteurs: Martín Karich, Nicolás Romeo, Federico Fontán, Alejandro Paker, Nahuel Mutti, Denise Yañez, Umbra Colombo, Mónica Trejo, Uky Suescun, Juan Manuel Orlando, Aquiles Yasán

‘Jess & James’ gaat over Jess, James en Tomas. Jess, die eigenlijk Geronimo heet, is homo, maar dat vinden zijn ouders niet zo leuk. Die zien liever dat hij met de rijke Mimi trouwt, die hoogzwanger is (maar niet van Jess). James woont alleen met zijn moeder, die ook niet al te tevreden is over haar zoon. “Als je AIDS krijgt, vermoord ik je,” bijt ze hem toe, net nadat ze van haar yogamatje af is gestapt. Na een seksscène (die te lang duurt en daardoor ongemakkelijk wordt voor de kijker) tussen de twee jongens, die elkaar net ontmoet hebben, doet Jess afstandelijk en hunkert James naar aandacht. Niet veel later drogeert James zijn moeder, zodat hij toch de auto mee kan krijgen en vertrekken de twee voor een roadtrip door Argentinië.

Ergens pikken ze Tomas op, die zich direct aangetrokken voelt tot de jongens. Niet zo gek, want Jess en James lijken behoorlijk op elkaar (zoveel, dat het voor de kijker soms moeilijk is om ze uit elkaar te houden). Gelukkig heeft Tomas een flinke krullenbol. Hij zorgt ervoor dat ze gratis kunnen dineren in het restaurant waar hij werkt, laat ze de omgeving zien en regelt dat ze bij hem mogen overnachten. Tomas’ vader vindt het goed, als ze maar geen rotzooi trappen. Hij neemt ze mee naar een show, waar Jess & James samen optreden. Langs een meer leren ze elkaar stijldansen, terwijl Jess of James afwisselend toekijken. De camera focust regelmatig op de in strakke, kleurrijke zwembroekjes.

Visueel is ‘Jess & James’ best aantrekkelijk. Er zijn fraaie camerastandpunten en de omgeving en de jongens worden op zijn mooist in beeld gebracht. Soms een beetje David Hamilton-achtig, met soft focus en zacht licht. Waar het echter aan schort is het verhaal. Het is onduidelijk wat de maker wil met zijn film. Dat resulteert in veel nietszeggende scènes, en het gevaar van verveling ligt al snel op de loer. Zo ontmoeten de twee jongens een dame van middelbare leeftijd bij wie ze aanbellen om de weg te vragen en zonder nadenken nodigt ze hen uit in haar (afgelegen) huis en biedt ze hen eten en een plek om te overnachten aan. Terwijl de een (was het Jess of James?) zijn vraagtekens heeft bij haar gastvrijheid, neemt de ander zonder bedenkingen het aanbod aan. Het hoofdstuk is getiteld ‘spoken’ en die kant gaat het verhaal ook op, maar waar het uiteindelijk voor gediend heeft… geen idee. Uiteindelijk blijkt de roadtrip nog een doel te hebben en ontmoet Jess zijn broer die jaren geleden verliefd werd op Jess’ babysitter en er met haar vandoor ging. Het verhaal heeft best potentie, maar het gebrek aan sturing doet de film de das om.

Verder opmerkelijk: de score. Elektronische muziek wordt afgewisseld met gitaarklanken die zo van een Dire Straits-album af lijken te komen. Dat moet je maar net liggen. Als dat niet zo is, is ‘Jess & James’ in combinatie met het slappe verhaal een lange zit.

‘Jess & James’ verschijnt donderdag 21 april 2016 op DVD.