Jessabelle (2014)

Regie: Kevin Greutert | 87 minuten | horror, thriller | Acteurs: Sarah Snook, Joelle Carter, Mark Webber, David Andrews, Ana de la Reguera, Amber Stevens, Chris Ellis, Brian Hallisay, Vaughn Wilson, Larisa Oleynik, Fran Bennett, Paul Garrett, Barbara Weetman, Jason Davis

Als je anno 2015 met nog een verrassende spokenfilm op de proppen wilt komen, zul je van heel goeden huize moeten komen. Het genre hangt van de clichés aan elkaar. Nieuwe ideeën zijn spaarzaam. Na een paar delen van de ‘Saw’ reeks te hebben ingeblikt, probeert Kevin Greutert het nu als regisseur van geestige verhalen. Dat heeft in spokenparade ‘Jessabelle’ geresulteerd.

In ‘Jessabelle’ draait het om Jessie (Sarah Snook). Na een gruwelijk auto-ongeluk is ze aan een rolstoel gekluisterd en moet ze noodgedwongen bij haar van haar vervreemde vader gaan wonen. Als Jessie oude videobanden van haar moeder – die na haar geboorte aan kanker bezweek – ontdekt, gebeurt er iets vreemds. Na het bekijken van de tapes wordt de jonge vrouw belaagd door een boze entiteit. Haar oude schoolvriend (Mark Webber) schiet haar te hulp.

Greutert heeft in het verleden enkele delen van de lompe ‘Saw’ serie geregisseerd, maar bewijst ook met meer sfeervolle horror uit de voeten te kunnen. ‘Jessabelle’ draait meer om sfeer dan om verminkte lichamen en dat betekent dat er op een andere manier gewerkt moet worden. Greutert heeft allerminst een klassieker ingeblikt, maar hij zet met ‘Jessabelle’ wel een goed gemaakte spokenfilm neer. Aan clichés geen gebrek, maar de vlotte regie en de sterke casting van Snook vergoeden veel.

De geheimzinnige videobanden en een creepy entiteit zorgen ervoor dat de film sporadisch spannend wordt. Dat de spanningsboog geregeld inzakt, komt door het script. ‘Jessabelle’ heeft niets nieuws te vertellen en doorgewinterde genrefans zullen de ontknoping al (te) snel zien aankomen. De dreigende soundtrack en het sterke spel van de cast houden je bij de les.

Eng of niet: je wilt weten hoe het gaat aflopen met de sympathieke Jessie en haar niet zo heimelijk op haar verliefde schoolvriend. Qua ‘gore’  stelt deze film niet zoveel voor, maar een paar strategisch geplaatste schrikeffecten zullen je uit je slaap houden. Aardige middenmoter deze ‘Jessabelle’.

Bioscooprelease: 27 november 2014
DVD- en blu-ray-release: 27 maart 2015