Jesse Stone: Sea Change (2007)

Regie: Robert Harmon | 87 minuten | drama, misdaad | Acteurs: Tom Selleck, Kathy Baker, Kohl Sudduth, Rebecca Pidgeon, Sean Young, Mika Boorem, Stephen McHattie, William Sadler, James Gammon, Nigel Bennett, Vito Rezza, James Preston Rogers, Jeremy Akerman, John Beale, Saul Rubinek, Viola Davis, William Devane, Scott Wickware, Marcia Bennett

Er zijn weinig filmpersonages zo uitgemolken als de uitgebluste, gescheiden en aan alcohol verslaafde politiedetective die in een klein – op het eerste oog rustig of zelfs saai – plaatsje zijn laatste dienstjaren uitzit. Het feit dat de belevenissen van Jesse Stone, een karakter dat aan al deze clichés voldoet, zo onderhoudend zijn, is dan ook bijna geheel op het conto van zijn vertolker, Tom Selleck toe te schrijven. Selleck is charismatisch en overtuigend als de voormalig in Los Angeles werkende sheriff, uit wiens avonturen in Paradise, Massachusetts, reeds drie eerdere films voortvloeiden: ‘Stone Cold’ (2005); ‘Jesse Stone: Night Passage’ (2006) en ‘Jesse Stone: Death in Paradise’ (2006). Een verkrachting en een oude moordzaak houden de gemoederen flink bezig. Jesse’s ex-vrouw blijkt inmiddels een nieuwe vlam te hebben en omdat Jesse zich allesbehalve gescheiden voelt van haar (alleen in zijn hoofd nog niet, zoals hij Sean Youngs personage Sybil Martin vertelt) grijpt hij weer naar de fles.

Gelukkig beseft Jesse dat zijn verslaving de verkeerde kant op gaat, en op advies van zijn arts, Dr. Dix (William Devane) zoekt hij afleiding in zijn werk, maar dan iets anders als het geijkte parkeerboetes uitschrijven. “Als het niet belangrijk is, maak je het maar belangrijk.” Het lijkt te helpen: Jesse duikt in een twaalf jaar oude onopgeloste zaak, een bankroof/moord en vindt – niet verrassend – al snel dat zijn voorganger zijn werk niet goed heeft gedaan. De verkrachtingszaak is recenter: achttienjarige Cathleen, een highschool dropout, komt met haar vader op het bureau om aangifte te doen van een verkrachting; zij is seksueel misbruikt door de veel oudere playboy Harrison Pendleton (Nigel Bennett). Jesse laat Rose Gammon (Kathy Baker) een deel van het werk doen, maar lost uiteindelijk de zaak zelf – op onorthodoxe wijze – op. De bankovervalzaak kost wat meer moeite, maar geholpen door de intuïtieve ingevingen van de net uit een coma ontwaakte Luthor ‘Suitcase’ Simpson (Kohl Sudduth) en wat van zijn eigen speurderskwaliteiten komt Jesse ook hier tot een redelijk opzienbarende conclusie.

Heel erg spannend is het allemaal niet, wel vermakelijk. De acteurs zetten hun beste beentje voor – zelfs Golden Retriever Reggie is overtuigend – en het idyllische landschap werkt ook mee. Het tempo ligt niet al te hoog, wat voor velen een reden kan zijn om af te haken of in te dutten. Het gaat hier meer om de sfeer, die een tikje film noir achtig is, dan om actie of adrenalineverhogende actiescènes. Toch zijn enkele potentieel interessante bijrollen minder goed uitgewerkt (Viola Davis en Sean Young zijn maar heel even in beeld), maar grote kans dat zij in een volgend Jesse Stone mysterie weer hun opwachting zullen maken. Must see voor Tom Selleck liefhebbers!