Jimmy (2024)

Recensie Jimmy (2024) CinemagazineRegie: David-Jan Bronsgeest | 85 minuten | horror | Acteurs: Rick Paul van Mulligen, Charlie Chan Dagelet, Sonia Eijken, Thijs Boermans, Isa Hoes, Sara Luna Zorić, Richelle Plantinga, Sophie Bouquet, Aiko Beemsterboer, Lineke Rijxman, Liciano Rowano, Sem de Vlieger, Jord Knotter

Eerst wist je het niet zeker. Iets in de schaduwen bewoog. Maar nu je het weet, is het te laat.

De Nederhorror-film ‘Jimmy’, geregisseerd door David-Jan Bronsgeest en geschreven door Tim Koomen, is gebaseerd op de korte film uit 2018 ‘Meet Jimmy’, eveneens geregisseerd door Bronsgeest. Nadat David-Jan en Tim een pitch wonnen heeft ‘Meet Jimmy’ op een filmfestival in Montreal gedraaid. Daarna volgde een presentatie aan Paramount Pictures waarna een bidding war volgde. Tim kreeg vervolgens twee medeschrijvers toegewezen die voorstelden een hele andere richting op te gaan. De essentie ging verloren en dat viel niet in goede aarde. Omdat het niet lekker liep wees de studio het team de deur. Alsook Tim. Echter, in Nederland wachtte een verrassing: Amazon en Splendid Film stonden open voor een Nederlandse variant van de film. Dit bleek een goed huwelijk, vooral omdat ze de creatieve vrijheid kregen om hun idee te vertalen naar film. Het resultaat is ‘Jimmy’, een verhaal over vriendschap en het verleden.

Na een bizarre moord op haar jeugdvriendin Jenny (Sophie Bouquet), keert Dilara (Sonia Eijken) terug naar haar geboortedorp. Ze ziet haar jeugdvriendinnen, Sharon (Richelle Plantinga), Bowie (Sara Luna Zoric) en haar zuster (Charlie Chan Dagelet) weer terug. Niemand weet wat er gebeurd is, totdat ze een podcast op hun telefoon krijgen over een verleden die ze, tot nu toe, hebben verzwegen. Ze hebben geen andere keus dan dit te confronteren.

Het centrale thema is ‘wraak’ en de film is een mooi symbool voor een verleden dat je altijd achtervolgt wanneer je dit verzwijgt. Verder is de interactie van de meisjes, die een beetje doet denken aan de film ‘Spring Breakers’, best leuk om te zien. Je bent getuige van een cultuur die je wel of niet uit je leven herkent. En in beide gevallen is dat leuk.

De film heeft een bijzonder uiterlijk waarbij met verschillende kleuren licht wordt gespeeld. Er is een mooi stuk waar twee mensen in een auto zitten en ze beide anders worden belicht. Dit geeft de film een extra dimensie, vooral vanwege de combinatie met horror. Dit draagt goed bij aan de opbouw van de scènes, die soms een ‘Final Destination’-smaakje hebben. Vooral ook de cinematografie, de close-ups en een shot van iemand in een badkuip met negative space is mooi gedaan. Andere inspiratiebronnen doen denken aan ‘The Ring’, ‘The Grudge’ en Found footage filmtechniek.

Ook het acteerwerk is best goed. Vooral Isa Hoes (“Goede tijden, slechte tijden”) zorgt voor intense momenten. Charlie Dagelet (als Maryam) heeft een vurige slow-burn aanwezigheid die het scherm meteen oplicht. Het camerawerk heeft dit ook mooi gebruikt om de scènes een fraai randje te geven. Ook Sonia Eijken (“Mocro Maffia”) als Dilara en Richelle Plantinga als Sharon zijn overtuigend in het overbrengen van de cultuur waar ze deel van uitmaken. Sara Luna Zorić, als Bowie, is onmisbaar in het groepje en komt als een stille kracht over.

‘Jimmy’ laat soms ook wat steekjes vallen. Zo is het niet altijd duidelijk wat er gebeurt en voelen scènes soms een beetje slordig en te gehaast aan. Ook komt het soms over alsof logica in continuïteit wordt losgelaten ten faveure van de scares die dan mogelijk zijn. Het algeheel effect is dat de film soms als los zand aanvoelt.

Echter, Nederhorror doet het niet vaak goed in Nederland (met uitzonderingen als bijvoorbeeld de Maas’ films ‘De Lift’ en ‘Amsterdamned’). Dit is dan ook de reden waarom deze film belangrijk is. Alles is een (en is in) ontwikkeling en ook dit is een stap in een goede richting. ‘Jimmy’ is visueel mooi gemaakt met een interessante verhaallijn en krachtige vrouwelijke karakters. Ook al voelt het soms slordig aan, is het bestaan hiervan relevant voor de ontwikkeling van het horror-genre in Nederland. Ga het daarom zien.

Gerold Kort

Waardering: 3

Bioscooprelease: 22 augustus 2024