Jimmy P. (2013)

Regie: Arnaud Desplechin | 116 minuten | drama | Acteurs: Benicio Del Toro, Mathieu Amalric, Gina McKee, Larry Pine, Joseph Cross, Gary Farmer, Michelle Thrush, Misty Upham, Jennifer Podemski, Michael Greyeyes, A Martinez

“Psychotherapy of a Plains Indian” luidt de ondertitel van ‘Jimmy P.’, en dit dekt de lading erg goed. De film van regisseur Arnaud Desplechin blijft namelijk een beetje hangen in het uitgebreid afbeelden van een psychoanalytische behandeling, hierdoor doet de film enigszins sober aan en ontbreekt er wat diepgang. De formidabele acteerprestaties en het samenspel van en tussen Benicio Del Toro en Mathieu Amalric zorgen er echter wel voor dat de personages tot leven komen en dat de chemie tussen de personages voor de kijker voelbaar is. ‘Jimmy P.’ slaagt erin om op begrijpelijke wijze de ideeën van Freud in beeld te brengen, het is echter jammer dat de film niet wat verder gaat.

Jimmy Picard, een enorme indiaan van de Blackfoot stam, is een gekwelde oorlogsveteraan. Als hij te maken krijgt met zware migraine-aanvallen besluit hij zich te laten onderzoeken. Er wordt echter geen fysieke oorzaak voor zijn hoofdpijnen gevonden. Dit betekent dat de aanvallen een psychische achtergrond hebben. Dit is waar Georges Devereux (Mathieu Amalric) komt kijken, deze frivole antropoloog denkt namelijk dat hij de indiaan kan helpen. Via een diepgaande psychoanalytische behandeling worden de traumatische ervaringen van Jimmy – die de oorzaak van de pijnen zijn – aan het licht gebracht. De sessies tussen Jimmy en Georges bevatten op scherpzinnige wijze alle klassieke aspecten van de psychoanalyse, de vraag is echter of je hier een breed publiek mee aanspreekt.

Het zijn vooral Del Toro en Amalric die ‘Jimmy P.’ wat glans geven, met hun fantastische samenspel zorgen ze namelijk voor een aantal aangrijpende scènes. Het blijft echter bij een aantal indrukwekkende scènes en hierdoor wordt de film nooit helemaal een geheel. Dit ligt misschien ook aan het verhaal, wat op zichzelf namelijk vrij dunnetjes is.

De sobere weergave van de psychoanalytische behandeling van Jimmy Picard moet het vooral hebben van haar personages. Dit lukt redelijk, maar het echt onderscheiden van de middelmaat lukt niet. ‘Jimmy P.’ is hierdoor een film die geen hoge ogen zal gooien bij het grote publiek, de liefhebbers van het psychologisch drama zal hij echter wel aanspreken.

Robin Zwaan

Bioscooprelease: 26 september 2013
DVD-release: 22 januari 2014