Jimmy Rosenberg: de vader, de zoon & het talent (2006)

Regie: Jeroen Berkvens | 77 minuten | documentaire

Zelfs als je een gitaartalent bent van wereldformaat, kan het leven nog altijd een hele opgave zijn. Jimmy Rosenberg, neef van de beroemde Stochelo Rosenberg van het Rosenberg trio, stond als kind al volop in de schijnwerpers en verdiende als adolescent vele miljoenen. Opgegroeid in een eenvoudig zigeunermilieu en niet gewend aan een leven vol rijkdom, wordt de gitarist al op jonge leeftijd blootgesteld aan allerlei ongezonde verleidingen. Waar dat uiteindelijk toe leidde is te zien in de prachtige documentaire ‘Jimmy Rosenberg – de vader, de zoon & het talent’.

Regisseur Jeroen Berkvens volgde Jimmy en zijn familie in een periode dat alles lijkt te veranderen. Pa komt uit de gevangenis en Jimmy is net ontslagen uit een inrichting waar hij wat tot rust moest komen. Afgewisseld met archiefbeelden van een nog piepjonge gitaarvirtuoos, vertellen vader en zoons over de ups en downs in hun leven. Bij die interviews krijgen we regelmatig close-ups te zien van hun ogen of handen, en die vertellen vaak meer dan de gesproken woorden. Even veelzeggend zijn de beelden waarin Jimmy een gitaar te pakken krijgt en hij even helemaal gelukkig is in zijn eigen universum.

Terwijl de zigeunergemeenschap van de Sinti bekend staat als extreem gesloten, is het opvallend hoe openhartig de leden van het gezin Rosenberg hier vertellen. Berkvens zorgt ervoor dat de informatie goed gedoseerd tot ons komt, zodat de tragische familiegeschiedenis zich langzaam maar helder ontrolt. Een mens hoeft geen graad in de psychologie te hebben, om te begrijpen waar het bij Jimmy Rosenberg allemaal mis is gegaan. Drugs, dwingende familiebanden, een instabiele persoonlijkheid en een buitenproportioneel schuldbesef bleken meer dan voldoende om het leven van de jonge gitarist tot een hel te maken. En niet alleen het leven van Jimmy zelf, ook twee van zijn broers zijn ondertussen de weg behoorlijk kwijt.

Hoewel hij net als zijn vader voor een geweldsdelict in de gevangenis heeft gezeten en dus ook weer niet zo’n héél lieve jongen is, is het moeilijk om geen sympathie voor Jimmy Rosenberg op te vatten. Wie de door en door beschadigde gitarist op zijn bed ziet zitten, met die vermoeide en altijd maar naar goedkeuring hongerende blik in zijn ogen, kan alleen hopen dat het leven nog een soort verlossing voor hem in petto heeft. Maar hoe optimistisch Jimmy daar zelf ook over is, als kijker zie je vooral die dodelijk vermoeide blik. Dat alles maakt van ‘Jimmy Rosenberg – de vader, de zoon & het talent’ een documentaire waar je allesbehalve vrolijk van wordt. Maar dat brok in je keel raak je voorlopig niet meer kwijt.

Bioscooprelease: 8 maart 2007