Jo Nesbø’s Dr. Proktors schetenpoeder – Doktor Proktors prompepulver (2014)

Regie: Arild Fröhlich | 88 minuten | familie, fantasie | Acteurs: Emily Glaister, Eilif Hellum Noraker, Kristoffer Joner, Atle Antonsen, Arve Guddingsmo Bjørn, Even Guddingsmo Bjørn, Marian Saastad Ottesen, Ingar Helge Gimle, Linn Skåber, Christian Skolmen, Nils Jørgen Kaalstad, Mariann Hole, Ange Engelke, Marie Blokhus, Leif Dubard

Als je de levensloop van Jo Nesbø (1960) bekijkt, dringt misschien het gezegde ‘twaalf ambachten, dertien ongelukken’ zich aan je op, maar de waarheid is dat Nesbø succes heeft in alles wat hij onderneemt. In zijn jeugd speelde hij voor Noorwegens eerste voetbalelftal, maar op zijn negentiende moest hij wegens een knieblessure stoppen. Daarop besloot hij economie te studeren en ging aan de slag als effectenmakelaar. Hij heeft gewerkt als taxichauffeur, journalist en is een getalenteerd bergbeklimmer. Ondertussen schreef hij liedjes voor vrienden en met zijn broer Knut vormde hij een bandje, Di Derre, waarmee hij zelfs internationaal door wist te breken. Tijdens een toernee werd Nesbø gestimuleerd om ook eens iets anders te schrijven dan songteksten. Harry Hole was geboren.

Naast de bestsellers die Nesbø schrijft over de vastberaden detective (‘The Snowman’ wordt de eerste verfilming daarvan), schrijft de Noor ook kinderboeken over een ondergewaardeerde uitvinder, Doktor Proktor. ‘Dr. Proktors schetenpoeder’ (‘Doktor Proktors prompepulver’) is de verfilming van de eerste uit de reeks.

Lisa is nogal eenzaam nu haar beste vriendin is verhuisd. Haar ouders zien haar letterlijk niet staan, haar vader is nogal druk met zijn baan als commandant en haar moeder wil alles strijken, zelfs Lisa’s haar. Wanneer Lisa haar nieuwe buurjongen ontmoet, vindt ze hem eerst een beetje raar. Hij heet Nilly, is abnormaal klein en heeft een merkwaardig kapsel. Wanneer Lisa hem vertelt dat er een professor woont in hun straat, hoeft Nilly niet lang na te denken en hij kruipt tussen de struiken door om kennis te maken met deze Dokter Proktor. Lisa aarzelt eerst, maar gaat hem toch achterna. Het is het begin van een hechte vriendschap en een spannend avontuur!

Doktor Proktor heeft namelijk een poedertje uitgevonden, waarmee je reukloze scheten kunt laten. Hartstikke knap natuurlijk, maar wat kun je daar nu precies mee doen? De kinderen helpen de excentrieke professor met het verzinnen van allerlei toepassingen, maar veel verder dan ‘harde knallen laten’ – ideaal voor de viering van de nationale feestdag – komen ze niet. Tot Nilly een overdosis neemt en hij zo’n harde scheet laat dat hij de lucht in vliegt. Zou NASA misschien geïnteresseerd zijn in dit “scheetonautenpoeder”?

‘Dr. Proktors schetenpoeder’ vertelt een bizar, fantasierijk verhaal, dat in de lijn van de fantastische Roald Dahl ligt (maar uiteraard nooit dat niveau haalt). De kinderfilms van Robert Rodriguez (‘Spy Kids’) vormden hoogstwaarschijnlijk een inspiratiebron voor de verfilming, qua look en sfeer, maar de makers houden dat helaas niet consequent vast. De eerste keer dat Nilly in beeld komt, komt hij nauwelijks boven het tuinhekje uit, in een scène waarin hij naast Lisa loopt, is hij maar iets kleiner. Qua uiterlijk lijkt hij wel in een andere film te spelen dan de rest. Lisa is ook niet bepaald aansprekend, hoewel een verlegen meisje dat nauwelijks vrienden heeft direct op sympathie zal kunnen rekenen van de kijkers, is ze nogal stijf en saai. De slechteriken in de film zijn eigenlijk alleen maar irritant, wat ook geldt voor Lisa’s ouders en Nilly’s moeder. Verder is het verhaal te warrig verteld om indruk te maken. De reuzenanaconda ziet er dankzij de ondermaatse CGI niet overtuigend uit, en daarbij komt dat hij voor jonge filmkijkers veel te eng zal zijn. Nu er toch aan het bronmateriaal gesleuteld is voor het scenario, hadden ze beter die scènes kunnen schrappen. ’Dr. Proktors schetenpoeder’ is voor de doelgroep leuk om een keer gezien te hebben, maar in tegenstelling tot de boeken van Nesbø, zal deze film na één keer wel in de kast blijven staan.

DVD-release: 26 januari 2016