Johnny Story 3: The Movie (2022)

Recensie Johnny Story 3: The Movie CinemagazineRegie: Israel Adjei | 67 minuten | misdaad | Acteurs: Israel Adjei, Oshadix Leonora, Benjamin Doudu, Blacks, Bando, 38, CKO, SCO, Meriam Helder, Sandra Kensmil, Gloria Mankrado, Ronald Kuipers, Jessica Jankovits, Celine Fransberg, Quin

‘Johnny Story 3: The Movie’ is het vervolg op twee korte, op YouTube verschenen videoclips die eerder het predikaat korte film verdienen. De Amsterdamse rapper Israel Adjei (artiestennaam Jayboogz) tekende in 2017 een platencontract bij Avalon Music en naast het maken van muziek bleek hij ook ambities op het gebied van film te hebben. Omdat zijn twee Johnny Story-films op YouTube enorm goed ontvangen werden, waarbij de fans hem smeekten om een vervolg, was het niet zo gek dat de artiest in corona-tijd met het idee aan de slag ging. Zo ontstond ‘Johnny Story 3: The Movie’.

Voor wie de voorgeschiedenis van Johnny (gespeeld door Jayboogz zelf) niet kent: ‘Johnny Story 3: The Movie’ begint met een recap van een aantal minuten, zodat de kijker op de hoogte is. De sfeer is meteen goed gezet. Muziek, verhaal en beelden smelten naadloos samen. Johnny is een rasechte Amsterdammer, die opgroeit in de Bijlmer. Hij komt in aanraking met drugsdealers en criminelen en ontdekt dat dit een manier is om snel rijk te worden. Maar er is een keerzijde: als je loyaal bent aan de een, betekent dat dat je vijanden maakt. Wie bekend is met het geijkte maffiaverhaal, weet dat wraak eerder regel dan uitzondering is. Johnny wordt gearresteerd, zijn moeder is diep ongerust, maar Johnny redt zich wel in de penitiare inrichting.

Wanneer Johnny vrijkomt, geeft hij bij zijn reclasseringsambtenaar aan dat hij zich goed voelt, ondanks het verdriet om zijn neergeschoten vriend (het is geen vriend, het is familie man). Van zijn celgenoot heeft hij het telefoonnummer gekregen van iemand die hem financieel weer op de been kan helpen. Johnny moet wekelijks een zending drugs smokkelen naar Engeland, maar zijn verleden zit hem op de hielen.

Wat ‘Johnny Story 3: The Movie’ mist in originaliteit in verhaal, wordt ruimschoots goedgemaakt door het camerawerk, de acteerprestaties, de authenticiteit, de muziek en de montage. Al deze aspecten zijn dik in orde. En dat maakt van deze film over een subcultuur een aanrader, ook als je niets met Jayboogz’ muziek of eerder werk hebt.

Bioscooprelease: 31 maart 2022
DVD-release: 3 augustus 2022