Jolanda 23 (2008)

Regie: Pim Zwier | 10 minuten | korte film, documentaire

‘Jolanda 23’ is een korte documentaire van zo’n tien minuten waarin de kijker kennismaakt met het beroep van veefotograaf, ongetwijfeld een van de minst glamourrijke takken van de vakfotografie. Het filmpje start met een man die met een handgrasmaaier het weiland kortwiekt. Even later zien we een vacht met liefde en precisie gewassen worden en het duurt niet lang of het wordt duidelijk dat het om een koe gaat. Waarom deze koe zo’n schoonheidsbehandeling krijgt weet de kijker op dat moment nog niet.

Het filmpje is in het begin wat traag, omdat je na verloop van tijd wel genoeg hebt gezien van de beelden van de was- en scheerbeurt, maar het zijn de korte scènes tussendoor die de film fleur geven, zoals het spontaan geven van melk, een uier druppelt, en de ander spuit. Wanneer de koe door een groepje van vier personen het weiland in gedirigeerd wordt, gaat de kijker rechtop zitten: wat zal er gebeuren? Het blijkt dat het prachtbeest gefotografeerd moet worden en dat gebeurt met meer nauwkeurigheid dan je zou verwachten. De voorpoten moeten op een verhoging, de achterpoten moeten precies op de juiste manier staan. “Een half hoefje naar voren, nee dat is te veel, nu weer een half hoefje terug,” horen we de buiten beeld blijvende fotograaf roepen. Maar zoals iedereen die wel eens met dieren (of kinderen) te maken heeft, zal kunnen voorspellen, heeft de koe hier geen boodschap aan en het hele feest begint weer van voren af aan. Het is een grappig moment.

Die foto komt er uiteraard wel, en datzelfde geldt voor filmmaker Pim Zwier. ‘Jolanda 23’ werd al vertoond in het verzamelprogramma Short Films 3 op het IFFR, en is opgenomen in het verzamelprogramma van de Filmbanktour “Under Your Skin”. Daarnaast wordt de film opgenomen in de Gouden Kalf competitie van het Nederlands Film Festival in 2008.