Journey 2: The Mysterious Island (2012)

Regie: Brad Peyton | 94 minuten | actie, avontuur, familie, fantasie, science fiction | Acteurs: Josh Hutcherson, Dwayne Johnson, Vanessa Hudgens, Michael Caine, Luis Guzmán, Kristin Davis, Anna Colwell, Michael Beasley

In 2008 maakte de wereld voor het eerst kennis met de jonge avonturier Sean Anderson (Josh Hutcherson). In de film ‘Journey to the Center of the Earth’ ging Sean samen met zijn oom Trevor (Brendan Fraser) naar IJsland op expeditie om te achterhalen waar de vreemde vulkanische activiteit in de regio vandaan kwam. Daarnaast hoopten de twee dat hun reis ze meer duidelijkheid over het lot van Seans vermiste vader zou geven, die voor zijn vermissing met hetzelfde onderzoek bezig was. Het gevolg was een avontuurlijke ontdekkingsreis die het tweetal samen met hun lokale gids tot het hartje van de aarde leidde. Bijna vier jaar later krijgen we met ‘Journey 2: The Mysterious Island’ het vervolg op deze avonturenfilm.

Degenen die het eerste deel gemist hebben kunnen opgelucht ademhalen, voorkennis is niet vereist om dit deel makkelijk te kunnen volgen. Behalve Josh Hutcherson is de hele cast vervangen. In het tweede deel trekt Sean er samen met zijn peetvader Hank (Dwayne Johnson) op uit, ditmaal op zoek naar een eiland ergens in de oceaan, waar de vermiste opa van Sean op ontdekkingsreis zou zijn. Eenmaal aangekomen ontmoeten ze Gabato (Luis Guzmán) en zijn dochter Kailani (Vanessa Hudgens), die als enigen de moed hebben om – tegen een fikse vergoeding – de twee mee te nemen in hun helikopter, op zoek naar het eiland uit de titel. Wanneer ze door het noodweer neerstorten blijken ze bij toeval het eiland ontdekt te hebben en kan het echte avontuur beginnen.

In feite is dit tweede deel niet veel meer dan het eerste deel maar dan in een andere setting. De veelal donkere, ruige grotten van IJsland zijn ditmaal vervangen door een frisser ogend en veel kleurrijker eiland. Wat dat betreft past deze setting wel wat beter bij een avonturenfilm als deze. Helaas stelt het verhaal zelf, net als in het vorige deel, wederom heel weinig voor. Na een korte verkenning van het eiland ontmoet het gezelschap inderdaad vrijwel meteen Alexander, de opa van Sean (gespeeld door de inmiddels oude rot Michael Caine). Al snel komt men er achter dat het eiland onder water dreigt te lopen. De rest van de film is dan ook niets meer dan een race tegen de klok om weg te komen van het zinkende eiland.

Hoewel de cast zoals gezegd bijna geheel vervangen is, levert dit helaas weinig verbetering op. Michael Caine vormt als enige een goede toevoeging, als de oude en wijze ontdekkingsreiziger die alles al eens heeft meegemaakt. Zijn rol is echter redelijk beperkt en de focus ligt voor het grootste deel op de overige vier, redelijk inwisselbare, karakters. De enige van dit stel die zich weet te onderscheiden is Luis Guzmán, maar helaas doet hij dit in negatieve zin. Want zijn personage Gabado is toch wel erg hinderlijk aanwezig gedurende de hele film. Hij probeert van elke zin iets grappigs te maken, iets waar hij maar zelden in slaagt. Ook al richt de film zich voornamelijk op jongere kinderen, is het maar de vraag of zij wel de humor van Gabado kunnen waarderen.

Toch is het niet allemaal slecht wat ‘Journey 2: The Mysterious Island’ de kijker laat zien en zeker de jonge kijkers zullen zich amuseren met actiescènes zoals bijvoorbeeld een wilde achtervolging op een grote bij. Ook het deel waarin Hank aan Sean uitlegt hoe je een vrouw kan versieren en hierbij zijn ‘liefdesspieren’ showt is absoluut vermakelijk. Grafisch is het zeker niet slecht wat de film je voorschotelt, hoewel het wel allemaal iets te wisselvallig van kwaliteit is. Zo worden buitengewoon fraaie kleurrijke landschappen afgewisseld met bijvoorbeeld een wel heel erg nep uitziende vulkaan op de achtergrond. Ook de 3D-effecten zijn van een wisselend niveau. Er zitten zeker leuke momenten in, wanneer een insect ineens wel heel dichtbij lijkt te komen of een speer die bijna in je oog vliegt, maar helaas is het nog steeds, zoals in zoveel films, niets meer dan een gimmick en voegt het weinig toe, zoals eigenlijk de hele film niet al te veel toevoegt. De makers ervan proberen hetzelfde trucje als in het eerste deel nog een keer uit te halen, maar aangezien het trucje de eerste keer al niet heel goed werkte, is het resultaat nu wel heel erg karig.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 16 februari 2012
DVD- en blu-ray-release: 20 juni 2012